Човекът с шал на Ислямска държава (ИД) изглежда играе на нещо като джихадистки вариант на детската игра "ку-ку".

На снимката той крие чертите си зад печално известното лого на терористичната група, но показва достатъчно заден фон, така че гледащите да могат да познаят къде се намира: Сентръл парк в Ню Йорк, през зимата.

"Ние сме във вашия дом", гласи простият текст под снимката, публикувана няколко дни след Коледа и разпространена в известен джихадистки интернет канал.

Не е известно точно кога е направена снимката, но посланието е смразяващо ясно. То беше повтаряно в подобни постове през последните седмици. Всички те претендират, че показват бойци на Ислямска държава, оглеждащи ключови обекти в западни градове и призоваващи последователи да извършат нападения, независимо къде се намират. "Време е да пожънем главите", казва гласът зад кадър в един подобен запис.

Това е типичната програма на пропагандната машина на Ислямска държава, която продължава работа три месеца след падането на столицата на терористичната организация в сирийския град Ракка, пише Джоби Уорик от в. "Вашингтон пост".

Самопровъзгласеният халифат беше свит до шепа селища в сирийската пустиня, но "виртуалният халифат" продължава да се бори, представлявайки отслабено, но все още значително присъствие, фокусиращо се върху обединяването на поддръжниците на групата въпреки смазващите военни поражения, смятат американски представители и независими анализатори.

Публикуваните материали се промениха значително след падането на Ракка, където по-рано се намираше официалната медийна дирекция и снимачни студия на групировката. Вече няма лъскави списания на ИД и видеозаписи, възхваляващи достойнствата на живота под ислямистко управление. На тяхно място има постоянен поток от подкани, почти всички насочени към окуражаването на терористични нападения и подробните инструкции за извършването им.

Някои от тях са аматьорски и изглежда не произлизат от студия или официални говорители, а от блогъри и други доброволци, които често не са тясно свързани с ИД - онлайн еквивалента на терористите, които действат без "официални" напътствия или инструкции. Анализаторите на тероризма казват, че Ислямска държава става все по-зависима от подобни платформи, които могат да разпространяват послания на десетки езици, насочени към определени групи хора и не могат да бъдат спрени лесно с военни удари.

В същото време официалният говорител на групата дава нови признаци на активност. Миналата седмица агенцията на ИД "Амак" публикува първото си комюнике на английски от средата на септември, точно преди падането на Ракка. През първите седмици на 2018 г. беше отчетено и рязко повишаване на трафика на подкрепящи ИД акаунти в социални медии, в сравнение с трафика през предишни месеци, показва публикуван в петък анализ на частната фирма за следене на екстремистката дейност в интернет SITE.

"Ислямска държава показва първи признаци на прегрупиране на медийните си операции", казва Рита Кац, изпълнителен директор на SITE. "Групата понесе тежки удари от нападенията на коалицията и режима, но вече очевидно предприема големи стъпки за възстановяване на предишните си пропагандни операции, които са сред най-опасните й оръжия".

Последната засега пропагандна кампания показва трудностите, с които се сблъскват служителите, борещи се с тероризма, когато се опитват да попречат на екстремистите да се свързват с потенциални терористи в САЩ и в западните страни. Дори след унищожаването на бастиона на ИД и последващото блокиране - с помощта на частни компании - на стотици акаунти на групата в социални медии, терористите и техни поддръжници продължават да намират начини да разпространяват посланията си, съобщават анализатори.

"Изтощаването на ИД на бойното поле все още не е довело до поражението й онлайн", заяви Тара Малер, бивш военен анализатор на ЦРУ и старши политически съветник за "Каунтър екстремизм проджект", непартийна група, която пропагандира политики за блокиране на екстремистки онлайн материали. "Това, което виждаме, са продължаващи усилия за действия онлайн и засилени усилия да се вдъхновяват хора да извършват нападения като вълци единаци".

Информационна война

Американски служители и анализатори наблюдават внимателно, за да видят как разпадането на халифата ще се отрази на пропагандната машина на групировката - водещата сила зад възхода на Ислямска държава до глобално влияние. Започвайки от Сирия през 2013 г., лидерите на групата похарчиха милиони долари за създаването на подвижна, технически усъвършенствана медийна структура със силно присъствие в социалните медии.

През мандатите на президентите на САЩ Барак Обама и Доналд Тръмп, Пентагонът и ЦРУ изпробваха различни мерки, за да прогонят терористите от онлайн пространството. Бойни самолети и безпилотни машини на САЩ бомбардираха центрове за производство на медийни продукти на ИД и преследваха говорителя на организацията. Държавният департамент оказа натиск върху Youtube и други компании за социални медии да блокират уеб канали и чатове на екстремистите. В отговор терористите промениха тактиките си, придвижвайки се към други платформи за социални медии и създавайки глобална мрежа от съюзници, които да подсилват официални послания на групата и да публикуват собствени материали, подкрепящи Ислямска държава.

Въпреки това падането на Ракка през октомври доведе до рязък спад в официалната медийна продукция на ИД. Водещата онлайн публикация на групата, "Румия", изглежда е била спряна изцяло. Броят на рутинните постове и клипове изглежда е спаднал рязко. Анализът на SITE показва, че свързани с ИД сайтове са публикували общо 907 комюникета, съобщения и видеоклипа за периода от ноември 2016 г. до декември същата година. За същия период през миналата година те са успели да създадат едва 211 материала.

Анализ, публикуван на 7 януари в блога за национална сигурност "Лоуфеър", съобщава за общ спад от около 90 на сто в публикуваните материали, в сравнение с рекордните равнища от 2015 година.

"Това не е просто медиен упадък - това е пълен крах", пишат в блога авторите на доклада, изследователите в областта на контратероризма Чарли Уинтър и Джейд Паркър.

Но доброволци се заеха да запълват липсата, казват аналитици. По-широката мрежа от екстремистки коментатори и автори на клипове - мрежа, която беше насърчена и подкрепена от Ислямска държава по време на нейния апогей - имаше за цел да продължи да функционира, дори ако клонът майка бъде отсечен изцяло.

Макар че много от индивидуалните "кибер воини" действат от години, ИД разчита все повече на тях, за да изпраща призиви за това, което Паркър и Уинтър наричат "тероризъм на възмездието" - прояви на насилие, целящи да отмъстят за загубите на групата и да убедят последователите и враговете й, че тя все още е от значение.
"Преди загубите на територии успешна терористична операция беше бонус. Сега е стратегическа необходимост", констатират авторите. "Онлайн сферата беше променена, за да улеснява тези нападения повече от всякога".

Терористи, действащи самостоятелно

Публикуването на селфито на "играещият на ку-ку" джихадист в Ню Йорк беше част от забележителна кампания за подбудителство, започнала в седмиците преди Коледа и продължила до началото на януари. Няколко видеозаписа и снимки, появили се онлайн през този период, се опитваха да създадат впечатление, че бойците на ИД се крият навсякъде. На снимките се виждат известни обекти като Айфеловата кула в Париж, мостът в Сидни и хоризонтът над Лос Анджелис.

Снимката в Ню Йорк изглежда е направена пред Музея на изкуството до Сентръл парк, в Ъпър ийст сайд. Не е ясно дали тя е истинска или монтаж, но на нея се виждат метеорологични условия, подобни на изпитаните преди месец от нюйоркчани. Пешеходци в дебели палта и шапки ходят по тротоари, леко покрити със сняг.
Коментар към един от записите предупреждава за предстоящи терористични нападения и предлага напътствия на поддръжниците как да създадат хаос по време на коледните празници, когато улиците ще бъдат претъпкани с пазаруващи и празнуващи.

"Пригответе (взривни) устройства и ги поставете там, където празнуват", се казва в текста. "Или подпалете домовете и горите им, или премажете възможно най-голям брой неверници с автомобила си, или ги намушкайте многократно с нож".

Други постове през последните седмици предлагат подробни технически съвети. Поддръжници на ИД публикуваха в приложението за размяна на съобщения "Телеграм" серия от наръчници по всички теми, от изработка на взривни устройства до отравяне на храни или води. Серията е наречена "Рицари на самотния джихад".

Експерти, които следят отблизо джихадистки канали, казват, че общото впечатление е за действаща пропагандна машина, която не се е забавила особено, нито е започнала да предлага по-умерено съдържание. За да се гарантира достъпът до възможно най-широка аудитория, посланията обикновено се превеждат на множество езици, включително английски, руски, урду и дори китайски.

"Когато погледнете неофициалните материали на ИД, там няма спад", каза Стивън Сталински, изпълнителен директор на Близкоизточния институт за медийни изследвания, неправителствена организация, базирана във Вашингтон. "Има толкова много материали - толкова много акаунти, толкова нови чатове - и всеки ден се появяват нови".

По някаква причина празничният сезон не даде плодове, макар че най-малко едно нападение се размина на косъм. В средата на декември федерални служители арестуваха 26-годишен калифорниец, обвинен, че планира през коледната седмица да извърши нападение срещу известната търговска зона "Кей 39" в Сан Франциско. Представители на САЩ заявиха, че заподозреният бивш морски пехотинец е изразявал подкрепа за Ислямска държава в социалните медии.

И двамата заподозрени за извършените нападения в Ню Йорк през миналата година - узбекският имигрант Сайфуло Саипов, прегазил пешеходци с пикап в Манхатън и бангладешкият имигрант Акайед Уллах, който на 11 декември взриви самоделна бомба в тунел на метрото на Таймс скуеър - също казаха пред властите, че са се вдъхновили от записи на Ислямска държава.

Всеки опит за терористично нападение, успешен или не, стимулира, предизвиквайки вълни от силни усещания сред онлайн джихадистите и насърчавайки използването на същата тактика, заяви Сталински, който е автор на книгата "Американски предател" - биография на пропагандиста на Ал Каида Адам Гадан.

"Дори и да е малко нападение, то влива кръв в кибертялото на ИД", заяви той. "Достатъчно е едно нападение, за да създаде много енергия за онлайн движения".

/БТА/