Шведската мебелна верига Ikea публикува в Израел брошура за строго религиозни евреи. Каталогът е без наличието на жени и момичета по снимките. Продуктът е "съобразен с общността хареди (ултраортодоксалните евреи, иврит), в опит да се достигне до това малцинство в Израел", заяви мениджърът на Ikea в Израел Шуки Кобленц пред DPA.

На снимките могат да се видят само мъже и момчета, дори когато става въпрос за семейни ситуации. Въпреки това брошурата причини сериозна дискусия в интернет и социалните мрежи. "Къде на тази снимка е отишла майката?" цитира местният вестник Times of Israel потребител, който се изказва за изображение на семейна вечеря. "О, това е страхотно. Не знаех, че има семейства с един родител в хареди общността", пише друг. 

"Осъзнаваме, че хората се ядосват на идеята и че публикуването не отговаря на принципите, за които се застъпва Ikea", казва Кобленц. "Извиняваме се затова". Нормалният каталог на шведския мебелен производител за Израел бил същият, какъвто има навсякъде по света – с момичета и жени на снимките.

В Израел около 10 на сто от общото население от 8,6 млн. жители са строгорелигиозни евреи. Голяма част от тях живеят в собствени градове и квартали, като Меа Шарим в Йерусалим. Като цяло мъжете се посвещават на религиозно учение, а жените ходят на работа. Момичетата и жените носят поли и дрехи с дълги ръкави и затворени обувки. Омъжените жени покриват косите си с шал или перука. 

Ходът на Ikea представлява сериозен гаф за търговеца на дребно, чиито каталози обикновено предлагат идеализиран поглед на разнообразието. В САЩ Ikea пусна реклами с участието на гей двойки през 1990 г., с което предизвика призиви за бойкот от страна на религиозни консерватори.

Писателят Мириам Метцингер, който някога бе водил ултраправославен начин на живот, казва пред USA Today, че потребителите от общността хареди, които са склонни да имат големи семейства, са важни за израелските търговци на дребно, тъй като се нуждаят от "мебели на ниска цена заради високата раждаемост и нивото на доходите".

Не за първи път шведската компания си навлича беди в Близкия изток. През 2012 г. Ikea се извини за това, че е използвала Рhotoshop при снимки на жени за каталози, разпространявани в Саудитска Арабия.

В Израел редица критици твърдят, че усилията на ултраправославните равини да премахват снимки на жени от рекламите и да разделят мъжете от жените в автобусите на обществения транспорт и други обществени места представляват нарушаване на правата на човека.

Сам Сокол, модерно-православен репортер на IBA News, който отдавна е следвал ултраортодоксалните тенденции, казва, че каталогът "е част от нарастващата тенденция за прочистване на снимките на жени от ултраортодоксалните публикации и се представя от защитниците му като съвместим с религиозната традиция... Но това действително е  женомразно сегментиране на пазара". 

Още подобни новини четете в Investor.bg