Единни мерки за намаляването на вредните емисии във въздуха от транспорта поискаха от институциите в ЕС девет европейски столици, сред които и София. Държавата настоява за въвеждането на механизми, които да ограничат вноса на стари коли, достигнали определена възраст, неотговаряща на европейските екостандарти.
Причината за това е присъда на България, издадена от ЕС, за превишаването на нормите на замърсяване на въздуха с фини прахови частици, заради която трябва да се вземат спешни мерки. Ако не се справи с този проблем, държавата е заплашена от налагането на сериозни глоби от Европейската комисия, пише в. Труд.
Автомобилите с двигатели с вътрешно горене у нас са определени за основните виновници за мръсния въздух. Това се дължи най-вече на недостатъчно добрия контрол по време на техническите прегледи, лошата поддръжка и стария автопарк. Според неофициална статистика, 60% от автомобилите в София са на възраст над 15 години, а в останалите общини този процент дори е по-висок. Така се получава, че 2/3 от колите у нас са над 20-годишна възраст. Тенденцията сочи, че този резултат скоро няма да бъде променен, тъй като в България продължават да се регистрират предимно стари дизелови и бензинови автомобили. На този фон, електромобилите в цялата страна са около 400, а хибридните – малко над 3000.
Основните проблеми към момента са, че КАТ няма как да спре от движение старите коли, поради сериозни технически проблеми, тъй като не разполага с достатъчно добра техника, за да анализира газовете на всяка новорегистрирана кола. Няма начин това да се случва и при проверка на пътя, тъй като пътните полицаи нямат информация, какви трябва да са емисиите на конкретния автомобил.
Мерките, които гражданите, могат да предприемат за способстване намаляването на замърсяването на въздуха, са редовни прегледи на колата, употреба на качествено моторно масло, което е определящо и за по-доброто представяне на автомобилите, по-екологични двигатели, и поддържане на автомобила в добра техническа изправност.
Причината за това е присъда на България, издадена от ЕС, за превишаването на нормите на замърсяване на въздуха с фини прахови частици, заради която трябва да се вземат спешни мерки. Ако не се справи с този проблем, държавата е заплашена от налагането на сериозни глоби от Европейската комисия, пише в. Труд.
Автомобилите с двигатели с вътрешно горене у нас са определени за основните виновници за мръсния въздух. Това се дължи най-вече на недостатъчно добрия контрол по време на техническите прегледи, лошата поддръжка и стария автопарк. Според неофициална статистика, 60% от автомобилите в София са на възраст над 15 години, а в останалите общини този процент дори е по-висок. Така се получава, че 2/3 от колите у нас са над 20-годишна възраст. Тенденцията сочи, че този резултат скоро няма да бъде променен, тъй като в България продължават да се регистрират предимно стари дизелови и бензинови автомобили. На този фон, електромобилите в цялата страна са около 400, а хибридните – малко над 3000.
Основните проблеми към момента са, че КАТ няма как да спре от движение старите коли, поради сериозни технически проблеми, тъй като не разполага с достатъчно добра техника, за да анализира газовете на всяка новорегистрирана кола. Няма начин това да се случва и при проверка на пътя, тъй като пътните полицаи нямат информация, какви трябва да са емисиите на конкретния автомобил.
Мерките, които гражданите, могат да предприемат за способстване намаляването на замърсяването на въздуха, са редовни прегледи на колата, употреба на качествено моторно масло, което е определящо и за по-доброто представяне на автомобилите, по-екологични двигатели, и поддържане на автомобила в добра техническа изправност.