Учените обичат да търсят обяснения за библейските чудеса. Например за Възкресението на Спасителя. Наистина ли Христос е възкръснал от мъртвите? Какво смята науката за това и убедително ли е нейното обяснение?
Едно от най-прочутите библейски чудеса е как Моисей разделил Червено море и спасил народа на израилтяните, като го превел по суша. Учените смятат, че такова разделяне може да бъде обяснено със законите на физиката: водата се е отдръпнала вследствие на силен източен ураганен вятър, който би могъл да образува проход през водата.
Друг пример е Потопът. Учените го обясняват с края на ледниковия период, причинил покачването на нивото на моретата и океаните. Разтопяването на глетчерите е скъсало ивица земя, отделяща Черно море, и това е предизвикало апокалиптично наводнение в района. Убедителни ли са тези обяснения?
Deutsche Welle търси отговорите в разговор с професора в католическия теологичен факултет на Рурския университет в Бохум и преподавател в катедрата "Нов завет" Томас Зьодинг.
Според него обясненията със законите на физиката са убедителни само отчасти.
Как обаче да се обясни, че Исус е ходил по водата? Някои учени предполагат, че всъщност е “ходил" по ледени блокове, които не са били видими от брега. Според тях причина за образуването на такива ледeни блокове преди 2000 години са могли да бъдат топли, солени извори във водата. В този смисъл измама ли е “ходенето по вода"?
"Твърди се дори, че Исус създавал илюзията, че ходи по водата, а всъщност крачел по каменни блокове. Или пък че използвал прикритието на сутрешната мъгла над Генисаретското езеро. Аз не вярвам в тези истории“, споделя Зьодинг.
Според него Библията трябва да се чете точно.
"В нея се казва, че на апостолите им се явила визия край езерото. Те са видели нещо. Явило им се е нещо, за което няма естествено обяснение. В езика на Библията това е т.нар. “явление". Това означава, че между Бог и човек има някаква комуникация. И това е нещо, което никой медик не може да обясни с медицината, никой физик - с физиката, и никой биолог – с биологията. Това е по същество въпрос на вярата. Теологията има задачата да пропагандира подобни теми като въпроси на вярата, и точно по тази причина аз съм много скептичен към всякакви научни опити за обяснение на тези явления“, казва теологът.
Как все пак той си обяснява Възкресението?
"Възкресението по начало е събитие, което надхвърля историческата сфера. Има хора, които са повярвали, че Исус Христос е възкръснал от мъртвите, и техните свидетелства са описани в Новия Завет. Повтарям: в Новия завет са описани свидетелства за това, а не самото възкръсване на Исус“, обяснява Зьодинг и допълва:
"В Ерусалим се намерили жени, които казали, че отишли до гроба, а той бил празен. И те не можели да си обяснят това. Но после един Божи глас им казал, че гробът е празен, защото Исус е възкръснал от мъртвите. Имало хора, които сметнали, че онези жени говорели небивалици. Но в крайна сметка възкръсналият се явил и на тях, а те го помислили за призрак. Но Исус ги заговорил, казал им: “Вижте ме добре. Аз съм Исус!"
Според учения това са двата най-важни момента: че гробът е бил намерен празен, за което естествено няма обяснение; и че възкръсналият се явява.
"Това показва, че Бог не е сключвал съюз с големите учени от онова време, а с обикновените хора, които са имали връзка с Бога. Това е от огромно значение, защото Бог живее в сърцата на хората“, категоричен е ученият.
Той признава, че възкръсването на Христос от мъртвите по дефиниция надхвърля границите на времето и пространството.
"И в този случай научното обяснение достига собствените си граници. Това не означава, разбира се, че трябва непременно да го отхвърляме“, смята още професорът.