Мотрисните влакове, които БДЖ възнамерява да купува, ще могат да вземат разстоянието от София до Бургас за 3 часа, а до Варна - за 4-5 часа. За новите влакове ще бъде обявена обществена поръчка в края на април. Това каза за “24 часа” шефът на “Холдинг БДЖ” Владимир Владимиров.

Новите 41 мотрисни влака ще могат да развиват скорост от 200 км в час.

По българските релси, дори и модернизираните, скоростите ще са до 160 км. Те ще се движат по обновените жп линии на юг - от София до Пловдив и Бургас и до турската граница. Ще пътуват и от София до Варна, тъй като се предвижда Национална компания “Железопътна инфраструктура” да вдигне скоростите по тази линия до 110 км в час, каза Владимиров. Така най-после ще може да се опровергае твърдението на един китаец, който наскоро казал, че България сигурно е по-голяма от Китай, щом от единия до другия ѝ край трябва да се пътува 9 часа.

Търгът ще бъде с прогнозна стойност 420 млн. лв. Ако няма съдебни обжалвания, производител може да бъде избран до декември.

Оттам нормалното време за производство на един влак е 24 месеца, каза Владимиров, който допълни, че до края на мандата на това правителство първите влакове ще бъдат пуснати в движение.

Електромотрисните влакове ще са 36, а 5 ще са дизелови, тъй като у нас все още има участъци, които не са електрифицирани. В доклада на работната група, в който участваха учени от 3 университета, е записано, че на БДЖ им трябват 86 нови влака. Първият етап от обновяването на държавния железопътен превозвач е тази поръчки за 41 мотриси. Вторият етап е за 44 влака, но остава за следващ кабинет.

Сред първите влакове, които БДЖ ще искат да бъдат изработени от фирмата, която ще спечели, са шест електромотриси за пътуване на дълги разстояния, до Бургас и Свиленград, тъй като до няколко години модернизацията на релсите там ще приключи. Тези мотриси ще бъдат с шест секции, или 6 вагона като някогашните експреси.

Едната секция ще бъде първа класа. Тя ще бъде като Сред условията за доставка на новите мотриси ще е и гаранция от 5 години и следгаранционна поддръжка. Сегашните локомотиви на БДЖ са на над 30 години и поддръжката им е скъпа и трудна. луксозен ресторант, с обслужване и с меню за ястия и напитки. Такива вагони в превозвача в момента няма. Ще е комфортно, но и по-скъпо.

Ще има влакове за регионални превози, които ще бъдат с 4 секции, както и за крайградско пътуване.

Другата новост е, че електронен дисплей ще показва дали мястото е резервирано. Ако пътник е с билет от София до Пловдив, значи мястото ще се освободи в Пловдив и това ще бъде ясно на пътниците. Все още се обмисля дали това да е за всички вагони, или само за местата в първа класа. Това намерение води автоматично към резервационната система на БДЖ, по която се работи от години и все още не е готова.

Пешаров казва, че са свързани 74% от гарите. Окончателното ѝ завършване ще позволи и онлайн купуване на билети, както и яснота във всеки момент колко пътници има във всеки влак. В тези нови мотриси, естествено, ще има климатици и Wi-Fi.

Другата услуга, която ще се предлага на пътниците, е да могат да се логнат за сайт на БДЖ с филми и музика, които да изтеглят на таблет или на телефон и да ги гледат и слушат от собственото си устройство.

Ще има възможност да се превозват и велосипеди.

Шефът на пътническите превози на БДЖ Пламен Пешаров казва, че новите влакове поетапно ще бъдат доставяни за срок от 2-3 години Търговете са съобразени и със сроковете за изграждането на скоростната железопътна инфраструктура.

Има голям интерес към предстоящата процедура както от големите европейски производители, така и от фирми извън ЕС. Сред тях е и “Хитачи”, каза Пешаров. Възможно е и китайски компании да се включат в консорциуми, които ще кандидатстват.

По време на служебния кабинет през март 2017 г. се появи оферта на държавния китайски концерн China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) да се рефинансират 130 млн. лв. задължения на “Холдинг БДЖ”, да се финансира доставката на нови електрически и дизелови мотрисни за 170 млн. евро.

Третото предложение беше да се инвестира в нов завод за асемблиране на електрически и дизелови мотрисни влакове в България, което вече не е актуално. Новите влакове ще бъдат с пет години гаранция.

Освен това се обмисля дали да не се включи и извънгаранционно обслужване и поддръжка, за да не се повтори ситуацията с мотрисите на “Сименс” “Дезиро”, които нямаха опция за поддържане. Произведени през 2005 г., те вече са амортизирани, казва шефът на пътническите превози.

Изискването за поддръжка на тези влакове е още едно условие, което ще привлече производители. Мотрисите са с живот 30 години и за това време ще им трябва поддържане, производство на резервни части.

160 км в час от София до Свиленград след ремонт

Първа копка на модернизацията на жп линията София - Елин Пелин ще бъде направена във вторник. Тя е на стойност 68 млн. евро, от които 58 млн. евро (85%) са осигурени от механизма за свързана Европа. Проектът включва модернизация на 23-километровата железопътна линия, на системите за сигнализация и телекомуникации и контактната мрежа, както и изграждане на нови надлези на жп гарите Верила и Казичене за безопасно пресичане на две нива със съществуващата пътна мрежа.

Тази отсечка е част от модернизацията на жп направлението София - Пловдив - турска граница. На 1 февруари ЕК одобри финансирането на проекта за модернизация на жп линията Елин Пелин - Костенец за над 1 млрд. лева. Това е най-мащабният железопътен проект в ОП “Транспорт и транспортна инфраструктура”, тъй като трасето преминава през сложен планински терен. За да бъдат постигнати проектните скорости от 160 км в час за товарните влакове и 120 км в час за пътническите, ще бъдат изградени над 20 км тунели, най-дългият от които е 6 км. Предвидено е още строителството на над 23 мостове и виадукти с обща дължина приблизително 3 км.

Участъкът е част от железопътния коридор Ориент/Източно-Средиземноморски, който преминава през страната. Изграждането на трасето е разделено на 3 участъка: Елин Пелин - Вакарел, Вакарел - Ихтиман и Ихтиман - Костенец. Крайният срок е 2023 г. Така че най-трудните участъци по този коридор през настоящия програмен период ще бъдат завършени.

30 години е средната възраст на вагоните сега

Подвижният състав на БДЖ е изключително остарял и амортизиран. За последно нови вагони са купувани през 1987-1988 г., а в периода 2005- 2008 г. бяха купени мотрисите “Дезиро”. Така в момента средната възраст на пътническите вагони е между 25 и 30 години, а на локомотивите - 31-32 години, отговориха от БДЖ на въпрос на в. “24 часа”.

Предстои обявяване на обществена поръчка за капитални ремонти на 30 локомотива - нещо, което не е правено повече от 15 години. До седмица ще бъде стартирана поръчка за ремонт на 227 вагона - среден и капитален. Това съобщи зам.-министърът на транспорта Велик Занчев по време на изслушването на ръководството на БДЖ в транспортната комисия на парламента в сряда. Той допълни, че има ремонтна програма, която тече в момента. Поръчката е за 137 млн. лева за ремонт и поддръжка на електро- и дизелови мотриси. Това са мотрисите “Дезиро”.