Продажбите на военно оборудване и услуги от 100-те най-големи оръжейни компании в света са се увеличили с 1,9 процента през 2016 г., достигайки почти 375 милиарда долара, съобщи Стокхолмският международен институт за изследване на мира (СИПРИ), цитиран от ДПА.
Това е първото увеличение от пет години, посочва институтът и отбелязва, че работещите в областта на отбраната американски и западноевропейски компании запазват господстващата си позиция.
От 100 международни оръжейни компании 63 са базирани в САЩ и Западна Европа. Те представляват над 82 процента от световните продажби за 2016 г. (последната година, за която е извършил изследване институтът), сходно число с това за 2015 г.
"Локхийд Мартин", една от 38-те американски фирми в списъка, запазват позицията си на световен лидер с продажби за 40,8 млрд. долара - увеличение с 10 процента в сравнение с 2015 г.
Американският й конкурент "Боинг" е втори с продажби за 29,5 млрд. долара, а друга базирана в САЩ компания, "Рейтиън", измести от третото място британската фирма "БАЕ Систъмс" с продажби за 22,9 млрд. долара.
Сумата от продажбите на американските компании възлиза на 217 млрд. долара - ръст от 4 процента спрямо предходната година.
Продажбите на базиранитe в Западна Европа компании "са стабилни". Според СИПРИ те възлизат на общо 91,6 млрд. долара.
Осемте британски компании в списъка на 100-те на СИПРИ бележат годишно увеличение на продажбите от близо 10 процента, а шестте френски фирми - лек спад (0,8 на сто), който институтът отдава на забавяне в доставките на изтребители, произведени от "Дасо".
Десетте най-големи производители на оръжие в САЩ и Западна Европа представляват половината от световните продажби за 2016 г.
Според СИПРИ 12 компании са се борили за 10-те челни места в последните 15 години.
Руските оръжейни фирми представляват 7,1 процента от общите продажби. Руската компания с най-големи продажби е "Обединена авиостроителна корпорация" със сделки за 5,2 млрд. долара. Тя се нарежда 13-та в списъка, изкачвайки се с четири позиции от 2015 г.
Продажбите на десетте руски компании в списъка възлизат на общо 26,6 млрд. долара. Увеличението от 3,8 процента е малко по-слабо, отколкото в предишните години, вероятно поради по-ниските цени на петрола и газа, предполага стикхолмският институт.
Южнокорейските оръжейни компании обаче отчитат значителен скок в продажбите - 20 процента - в сравнение с 2015 г. В "Топ 100" на СИПРИ влизат седем южнокорейски фирми, а страната все повече се ориентира към собствено производство за задоволяване на търсенето си, коментира изследователят Симон Веземан.
Производителите от Бразилия и Турция също регистрират увеличение, докато индийските компании имат лек спад в продажбите.
По липса на данни китайски компании не фигурират в изследването. Базирайки се на сведения, че разходите на Китай за отбрана са се утроили между 2002 и 2016 г., СИПРИ смята, че в списъка му могат да попаднат поне девет китайски компании.
/БТА/
Прочетете още
- 10:00 Благодаря за последната преплавана миля
- 14:00 Астрологът Красимир Куртев за 2025 година: Войните влизат в критична фаза, очакват се политически катаклизми
- 12:58 Шофьори се биха в аварийната лената на АМ "Тракия"
- 12:00 Глоба посочи три зодии, върху които ще връхлети парично цунами до края на 2024 г.