За по-лесните участъци вече има договори, но още няма избран строител за Кресненското дефиле

Повече от 5 години продължава строителството на магистрала “Струма”. То започна на 1 октомври 2011 г. с изграждането на първия участък - от Долна Диканя до Дупница.

Първите 16,78 км на аутобана струваха 70,24 млн. лева с ДДС, изгради ги консорциум “Струма 1”. В него водеща бе италианската компания “Импреза”, а партньори бяха “ГБС-инфраструктурно строителство” и “Пътстрой-92”.

Лентата бе рязана на 30 август 2013 г. И вторият лот на аутобана - от Дупница до Благоевград (37,48 км), бе построен от консорциум, в който са същите фирми, които изградиха първия участък. Бяха построени 4 пътни възела и 2 тунела с дължина под 500 м. 37-те километра струват 358,73 млн. лв. Разрешението за строеж е от 29 юли 2013 г., участъкът бе открит на 22 октомври 2015 г. от президента Росен Плевнелиев и премиера Бойко Борисов. Министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова каза тогава, че благоевградчани могат да си пият кафето в София само след 40 минути пътуване по аутобана, а от пътната агенция заявиха, че това е най-сложният участък, с 49 моста и виадукти и други съоръжения. Голям проблем се оказа лот 4 от Сандански до Кулата.

Конкурсът бе спечелен от гръцката фирма “Актор” с цена от 67,176 млн. лв. с ДДС. Разрешението за строеж е от 4 април 2012 г., срокът за строителство - 23 месеца. Участъкът бе пуснат на 10 септември 2015 г. Гръцката фирма забави строителството въпреки многократните инспекции на няколко министри. Наложи се през последните 6 месеца работата  да  довърши  скоростно фирма  “Агромах” .

Цялата магистрала от Даскалово до границата с Гърция е с дължина 133 км. От 2011 г. до края на първия програмен период по ОП “Транспорт” са построени 68,96 км. За сегашния програмен период по ОП “Транспорт и транспортна инфраструктура” остана лот 3 - от Благоевград до Сандански, който е 62 км, и в него е най-сложното строителство. Участъкът от Благоевград до Крупник (лот 3.1) е 12,6 км.

На 30 декември 2015 г. пътната агенция сключи договор за строителството с консорциум “АМ Струма 3.1”. В него водеща фирма е “Агромах” в партньорство с АБ, “Хидрострой”, “Пътища Пловдив Груп”, “Пътища Пловдив” и “Алве Консулт”. Изграждането на този участък ще струва към 155 млн. лв. Срокът е 1280 дни.

За още един участък от лот 3 има избран изпълнител и на 30 август 2016 г. министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова даде старт на строителството на 23,6 км от Кресна до Сандански. Консорциумът, който спечели търга, е “Струма Лот 3.3”, в него водеща компания е “ГБС инфраструктурно строителство” с партньори “Пътстрой 92”, “Главболгарстрой” и “Геострой”. Тези 23,6 км ще струват 234, 123 млн. лв. без ДДС, срокът за изпълнение е 1280 дни, което е пролетта на 2018 г. При първата копка се изказа надежда, че участъкът ще бъде готов с 6 месеца по-рано. В него има два пътни възела - “Струмяни” и “Сандански”, и 25 големи съоръжения.

Все още не е договорено изграждането на най-дългия тунел у нас - този при Железница

Поръчката бе обявена от вече закритата Национална компания “Стратегически инфраструктурни проекти” на 7 декември 2015 г. Търгът е за участък с дължина около 4,46 км, от които 2,04 км тунелна част и 2,46 км открит път с два моста с дължина 700 м и 3 пътни възела. Прогнозната стойност е 250 млн. лв. без ДДС. Оферти подадоха 17 консорциуми и фирми, интересът бе голям и от български, и от чужди компании. Предложенията им бяха отворени на 16 август. И досега, четири месеца по-късно, няма обявени резултати. От пътната агенция казаха, че имат много търгове и хората, които работят в оценителните комисии, не достигат. Но и заради политическата ситуация едва ли скоро ще има резултат. Проектът е тежък и сложен, казват пътни експерти, на няколко места между двете тръби има и свързващи тунели. Изказват се притеснения, че времето за строителство ще закъснее.

Най-тежката част от “Струма” - преминаването на Кресненското дефиле, е на етап изготвяне на доклад по ОВОС и конкурс за изработване на идеен проект. След отпадането на два варианта - дълъг тунел и вдигане на едното платно на високо, се премина по искане на еколози към трети. Той е два пътя, единият е по сегашното трасе, а вторият е извън дефилето и катери планината към Кресненското плато.

Пътната агенция избра състезание, а не търг за идейния проект, тъй като търси оптимално решение и варианти. Конкурсът бе обявен на 18 ноември 2016 г. и е “Изработване на разширен идеен проект с парцеларен план за автомагистрала “Струма”, лот 3.2., участък Крупник - Кресна - ляво платно с приблизителна дължина 23,8 км и обходен път на Кресна - част от дясно платно с приблизителна дължина 5,45 км”. Срокът е февруари.

Голямата въпросителна е докладът по ОВОС и реакцията на еколозите, някои от които сега искат на платото да се качи и другото платно и през дефилето да няма път. Това би провалило проекта, смятат пътни експерти, и е възможно да се наложи връщането на всичките европари за “Струма”. Тъй като условието за еврофинансиране бе тя да се изгради изцяло.