180 пътници на “Райънеър” по линията Рим-София от летище “Чампино” не успяха да литнат сутринта на 7 май. Минути преди полета им бе съобщено, че той е анулиран заради мъгла. Много от тях се наредиха на дълги опашки пред гишето на компанията, за да получат указания какво да правят. Оказа се, че само малка част от тях могат да полетят към други столици, от които след това да стигнат до София. “Двама служители ни казаха, че полетът е отменен - разказа за “24 часа” Петя Михова, на 23 г. - Идете да си искате билети за други полети, добавиха те. Казаха ми, че първият директен полет за София е на 11 май, но за него имало само няколко места. Само няколко бройки останали и за полети с прекачване. Всеки от нас започна сам да се спасява и да си купува полети с други компании. Някои си взеха билети за влак до Болоня, а оттам за полет до София на собствени разноски.
Другият вариант беше полет до Румъния, след това в 2 ч през нощта с такси до София. Мнозина отиват на хотели и си плащат сами до сряда. Аз загубих билета си и от София за Айндховен, където трябваше да летя днес (в понеделник). Сред нас имаше майки с деца, бременни, но никой не им обърна внимание.” “На двучасова опашка се редих, с 8-годишно дете съм, но отношението беше отвратително", оплака се и 39-годишната Светла Петрова от София. “Вдигнаха рамене, казаха, че е мой проблем, предложиха ни полети за 11 май, като ще ни платят само една нощувка. Мнозина си тръгнаха с мисълта, че до 10 май ще бъдат на хотел, но трябва да идват всеки ден тук да проверяват за възможности. Само една нощувка, вечеря и закуска щели да ни платят. Имаше възрастни хора, на една жена ѝ прилоша Ние с мъжа ми и детето оставаме на хотел за 1 вечер, после ще търсим други опции.”. “Всеки от нас се спасява поединично. Ние си купихме с наши пари билети на “България еър” за сряда”, потвърдиха Владимир Миленков и Огнян Манолев от Благоевград. “
Някои платиха по 300 евро за полет до Букурещ. Осигуриха и микробус, който ще ги прибере до Русе. Други запазиха полет пак до Румъния за вторник. Имаше и доста възрастни жени, които нямаха пари и останаха на летището, не зная какво се случва с тях”, допълни Манолев. Той каза още, че най-голяма е групата от Благоевград, като това са главно семейства с малки деца. В късния следобед, когато репортер на “24 часа” отиде на летището, там бяха останали 20-ина българи. Служителите на “Райънейър” отказаха да бъдат цитирани, въпреки че обясниха какво се предвижда в случая. Според тях за 110 от 180-те пътници са намерени алтернативи през следващите дни. В хотели в Рим били настанени 35 души От МВнР в София междувременно съобщиха, че на място са били изпратени двамата души от посолството да оказват съдействие на блокираните българи. От министерството обясняват, че на останалите в Рим 35 българи, които са на хотел, “Райънеър” издала нови билети за полети на 10 и 11 май. Авиокомпанията им гарантирала една нощувка, а за да им бъдат заплатени следващите нощувки до датите на полетите, те трябвало всеки ден да се заявяват в листата на чакащите на гишето ѝ на летището.
Посолството ни в Рим правело опити да съдейства за намирането на бус на изгодна цена, който компактно да извозва българските граждани до летището всяка сутрин до датите на полетите им. Стачка на “Райънеър” на 8 май допълнително усложнила ситуацията На какво се дължи хаосът заради отменения полет? Според служител на летище “Чампино” самолетът на “Райънеър”, идващ от София, кацнал на “Фиумичино”, а не на “Чампино”. След това командирът му решил, че заради мъгла отменя полета за София от “Чампино”. Решението на пилота озадачило и представителите на летище “Чампино”, което било готово да транспортира пътниците с автобуси до “Фиумичино”. Всички останали полети са се извършвали нормално. Хаосът се утежнил от обстоятелството, че на 8 май е предвидена стачка на “Райънеър” и са анулирани 12 полета от “Чампино”. Предварително всичките им пътници били пренасочени към други полети, затова българите останали “на сухо”. На повечето от тях били предложени алтернативни полети за София между 10 и 12 май.
Ако не може да пренасочи пътниците, превозвачът трябва да осигури хотел и храна - Когато е отказан достъп до борда на самолета по вина на превозвача, той трябва да предложи избор между нов маршрут възможно най-скоро или за по-късна дата, удобна за пътника, и при наличие на свободни места. Това е записано в европейски регламент за помощ на пътници при отказан или отменен полет. - Третата възможност е връщане на цялата сума по неизползвания билет, в случай че пътникът откаже полет. - Ако е избран вариант с премаршрутиране, авиокомпанията трябва да окаже помощ, докато се чака полетът, включително за безплатни храни и напитки, настаняване в хотел за сметка на превозвача, предоставяне на 2 безплатни телефонни разговора. - Ако авиокомпанията не окаже съдействие, пътникът може да претендира за възстановяване на разходите след предоставяне на касови бележки и фактури. - Компенсацията при анулиране на полета е 250 евро за всички полети до 1500 км, 400 евро за над 1500 км, а за тези от 1500 и 3500 км е 600 евро. Компенсацията се намалява с 50%, когато въздушният превозвач предложи алтернатива до крайната цел, която не надвишава с 2 ч полетите под 1500 км, с 3 ч тези между 1500 и 3500 км и 4 ч за полети над 3500 км.