Транспортната комисия към Общинския съвет вдига високо летвата за качеството на автобусите, които ще обслужват 13 градски линии от общо 29. Това са №1, 66, 7, 15, 29, 37, 222, 6, 18, 99, 16, 44 и 116, за които за втори път ще се обявява обществена поръчка, след като конкурсът беше отменен по жалбата на асеновградската фирма „Комексмаш” на Васил Пиронков.
Според предишните условия кандидатите трябваше да играят за линиите с автобуси екологичен клас, не по-нисък от евро 5. Новите условия завишават това изискване на евро 6. Обществената поръчка ще бъде обявена в сайта на Агенцията до края на тази седмица, каза кметът Иван Тотев, но отказа подробности с аргумент, че юристите продължават да ги уточняват. Критериите са подготвени след няколко заседания на постоянната комисия по транспорт към Общинския съвет, чийто шеф е ресорният зам.-кмет Златин Велев.
„Всички сме на мнение, че задължително трябва да искаме автобуси с висок клас, тоест евро 6”, каза вчера Ясен Михайлов, съветник от ГЕРБ и член на транспортната комисия към градския парламент. „Рейсове с клас евро 5 са вече на по 15 години и след 10 години, какъвто е срокът на поръчката, ще станат на по 25 години. Освен че са нови, автобусите с евро 6 са и екологично много по-чисти”, коментира Михайлов. Твърдо за по-хубави автобуси, а съответно и по-комфортни за пътниците е и Евелин Парасков от Съюз за Пловдив. За по-висок клас е и тяхната колежка от комисията Петя Манева от БСП.
Неясно беше довчера как ще се групират линиите. На предишния конкурс поръчката беше разделена на три пакета. От Комисията за защита на конкуренцията считат, че линиите не са разпределени правилно като силни и слаби. Сега в общината умуват върху дилемата дали да пуснат отделно всяка от 13-те линии, или да търси един превозвач, независимо дали фирма или консорциум.
Пътниците искат редовен градски транспорт с възможно най-удобни автобуси, оборудвани с платформи и климатици. В момента линиите се обслужват от фирмите „Хеброс бус”, „Автотранс - Чолаков” и „Меритранс”, придобита от Петко Ангелов, чиято фирма „Автобусни превози - Пловдив” също вози пътници в Пловдив по няколко маршрута. Според договорите, сключени преди 10 години, превозвачите нямат задължение нито за автобуси евро 5, нито за евро 6. В договорите не е записано и изискването да са оборудвани с климатици. Всички нови рейсове са доставени на добра воля, защото фирмите имат интерес да обслужват по-добре пътниците.
Договорите с превозвачите са изтекли още през май и са удължени за срок от шест месеца с разрешение на областния управител Здравко Димитров до провеждане на нов конкурс. Драмата с оспорването на обществената поръчка, чиято стойност е близо 40 млн. лева, не е единствена в новата история на Пловдив. Преди това три години минаха в обжалване на конкурса за 8 други линии, като в крайна сметка Върховният административен съд потвърди, че няма нарушения на закона при определяне на превозвач.
Напишете коментар