Когато преминем към електронна винетка, ще разбираме във всеки момент дали определена кола има валидна такава Шофьорите да не отлепят хартиения стикер, докато не изтече валидността му, казва Радослав Николов, съветник на министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков във връзка с реализацията на толсистемата.
-На какъв етап е изграждането на толсистемата, г-н Николов? - След подписването на договора през януари тази година се изпълняват много от дейностите, които са свързани с въвеждане на толсистемата. Към момента са проведени тестове, които гарантират до голяма степен възможността за въвеждане на електронна винетка от 1 януари 2019 г. Паралелно с това са в ход и редица организационни дейности, свързани с изграждане на цялостния капацитет на национално “Толуправление” в Агенция “Пътна инфраструктура”.
- Какви са тестовете, които сте правили? - Тествани са основните информационни системи в центровете за данни, имаше и полеви тест - на Северната скоростна тангента. Там поставихме временно цялото оборудване като камери и датчици. В реален сценарий се видя как автомобилите може да бъдат отчетени, да бъдат разпознати техните номера и да се проследи дали имат електронна винетка.
- Открихте ли слабости? - Установихме почти пълна готовност за реализиране на функционалностите на електронната винетка. Това беше валидирано от екипите на изпълнителя, на АПИ и на Световната банка.
- Ще спази ли изпълнителят срока? - Да, всички ангажирани с реализацията на тази система се отнасят с изключителна отговорност към сроковете.
- Как ще се определи обхватът на пътя, така че да не се допусне безплатно преминаване? - Този въпрос касае въвеждането на толтаксуването. Електронната винетка е валидна за цялата републиканска пътна мрежа. В момента със стикер винетките по никакъв начин не можем да установим масово дали тя е валидна, или не. Проверката се изразява в това да се спира всеки автомобил и да се гледа валидността на винетката. Това не може да се направи за всички автомобили. Когато преминем към електронна винетка, прочитайки регистрационния номер, ще разбираме във всеки момент дали определена кола има валидна винетка. Цялостната автоматизация гарантира много по-малко измами, много по-голям контрол и много по-голямо удобство за шофьорите.
- Ще поскъпне ли пътят до морето? - Не и от въвеждане на електронна винетка, защото цената няма да бъде повишавана. - Промените в Закона за пътищата предвиждат хартиената винетка да бъде конвертирана в електронна. Как ще става това на практика? - Ние сме предвидили, че през приложението на телефона, през компютъра, на гише и през новите терминали за самообслужване с два-три клика може да се попълни информацията за конвертиране на винетката. Важно за шофьорите е да знаят, че докато е валидна текущата им хартиена винетка, тя трябва да остане залепена на предното стъкло – за да избегнат главоболия с контролните органи.
- Очаквате ли шофьорите да се справят с изцяло електронна система? - Да, всичко ще е направено така, че да е в тяхно удобство Остава възможността за плащане в брой в областните пътни управления, на бензиностанците. Новите възможности, които се въвеждат, не изключват старите.
- Ще се получава ли касова бележка например за купуване на електронна винетка? - Зависи как си я купиш. Ако е по стандартния начин, ще има бележка. Ако е през сайта, през мобилно приложение или през терминал – ще се получи потвърждение на имейл, както и сега хората са свикнали при онлайн пазаруването например. В тези процеси има напредък - виждаме го всяка година с плащанията към НАП по интернет.
- Какво означава толмаршрут? - Маршрутната карта или толмаршрутът ще важи само за превозните средства над 3,5 тона. Те ще могат да преценяват спрямо маршрута, по който ще минат, каква карта да закупят.
- Какво ще се случва, ако шофьор на камион влезе в България, без да е заплатил толтакса? - Всеки, който иска да не плати и не си плати съответния толпродукт, ще бъде в нарушение. Ние бързо ще го установяваме. Затова даваме всички възможни начини всеки, който не е платил, бързо да се коригира. В закона е заложено тези шофьори да плащат и компенсаторна такса. Какъв ще е размерът ѝ, ще стане ясно на по-късен етап.
- В промените в Закона за пътищата е предвидено да се плаща и с карта за гориво... - Да, това са карти, с които се купува гориво и други консумативи от бензиностанциите. Компаниите, които ги управляват, дават възможност да се плащат и толтаксите.
- Кой ще санкционира нарушителите? - Това е ясно дефинирано с предложенията за промени в Закона за пътищата и във всички други свързани закони и подзаконови нормативни актове. Няма да има двусмислие кога шофьор е в нарушение След установяване на такова, органите, които са упълномощени, ще изпълнят предвидените в закона контролни действия. Това са екипите на терен, които ще са част от бъдещото национално “Тол управление” към Агенция “Пътна инфраструктура”. В МРРБ разговорно ги наричаме толполиция.
- Какви ще са правомощията на толполицията? - Служителите ще са разположени по пътната мрежа и ще осъществяват контрол на място.
- Ще успее ли АПИ да намери над 900 души, какъвто е предвиденият брой на служителите в новата структура? - Това е предизвикателство, но трябва да се справим. Цялата численост от 921 човека е базирана на подобни структури в други държави, отчитайки всички специфики в България. Това е максималният брой хора, които ще бъдат наети. Много от тях ще са разположени на терен, за да може да се извършва правоприлагането. Автомобилите, които също така са част от изпълнението по договора с изпълнителя, ще са 100 на брой. На три смени ще има екипи от хора, по двама в кола. 600 човека ще са толполицията.
- Щом услугата ще е електронна, защо са необходими толкова хора? - Много от нас пътуват в чужбина, има поне две съседни държави, където може да се види, че нещата са по същия начин. Ние имаме всички възможности електронно да заплатим за пътната мрежа, но това не изключва хора на терен, които да осъществяват контрол.
- Ще има ли видеорегистратори в толколите? - Да, ще има видеорегистратори, за да се контролират служителите и потенциалните нарушители при проверка. Допълнително самата логика и функциониране на електронната винетка и на толсистемата изключва човешкия елемент, който да преценява на място дали някой е нарушител, или не.
- Какво ще се случва, ако шофьор забрави портфейла си и няма никаква възможност да плати? - Когато бъде установен такъв водач, той ще може да продължи пътуването си – няма да бъде задържан. Но в информационната система той ще стои като нарушител. И ще трябва да си покрие задължението. - Толсистемата ще има функцията да претегля в движение тировете. Как ще се процедира, ако се установи свръхтовар? - Ще установяваме в движение общия тонаж и ще налагаме глоба за претоварване Освен за преминато разстояние тировете ще плащат на база на клас на пътното превозно средство и емисионен клас.
- Ще бъде ли свързана толсистемата с тези на МВР, Министерството на финансите? - Към момента са предвидени всички възможни и необходими връзки с останалите системи на институции в държавата. И когато има нарушение, това да бъде сигнализирано като неплатено задължение към държавата.
- Тези, които ще са най-засегнати - превозвачите, участвали ли са в разговори относно тарифирането? - Когато имаме готовност с проекти на таксуването, ще ги обсъдим и с тях, за да постигнем максимално добър резултат за всички заинтересовани страни. Превозвачите преминават през пътищата на други държави и знаят и оценяват добрата инфраструктура. През новата електронна система за таксуване ще се генерира ресурс, който по закон ще отива само и единствено за подобряване на републиканската пътна мрежа и за изграждане на нови отсечки. CV Радослав Николов има повече от 15 години опит в компании като “Майкрософт”, “Оракъл” и “Мобилтел” и в обслужване на държавната администрация и организации от публичния сектор. От средата на юли той е съветник на министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков във връзка с реализацията на тол системата.