В средата на  март градската администрация стои тихо встрани от политическите борби. Отчетите за първите два месеца очертават новата стратегия на кмета. Първото, което прави впечатление, е, че трансферите от държавата категорично надхвърлят собствените приходи.  От общо 41 млн. лв. приходи през януари и февруари държавните постъпления са 24 млн., а собствените -  17 млн. лв.

Данъчните приходи са 7,5 млн. лв. при  6 млн. лв. за 2016 г., като има точно 1,5 млн. лв. нови приходи от патентния данък на такситата, който не съществуваше миналата година. Те са внесени през януари, защото тогава се получават годишните лицензи. Реално можем да приемем, че собствените приходи се движат близко до миналогодишните. В разходите има също нов елемент с решението заплатите да се изплащат с един месец по-късно. През цялата година ще има едно изоставане от порядъка на 12-14 млн. лв., което ще се изравни в началото на следващата година. Ако прибавим тези суми към реално отчетените разходи 23 млн.лв., ще получим резултат от 36 млн. лв. при 29 млн. за 2016 г. Най-общо можем да направим извода, че изпълнението на бюджета се движи в предвидими граници и ще надхвърли отчета за 2016 г. ( в размер на 245 млн. лв.).

@ins_sub:Какво е новото в стратегията на кмета?

Първото характерно за тази година е ударното изпълнение на обектите, финансирани от заема на ЕБВР. Това означава, че ще се инвестират допълнително 30 млн. лв. в четири булеварда. Дали строителната фирма „Щрабаг” ще успее да завърши цялата програма през тази година е спорно, но сигурно ще има сериозен напредък. Общината има задължението да даде фронт на бул. "Северен", като бързо реши проблемите с частните терени. Характерното за този проект е, че парите само минават през общинската хазна и само помпат цифрите в графите приходи и разходи. Реално влияние върху градския бюджет, и то в разходната му част ще има, когато започнем да изплащаме главницата на банката. 

Второто много характерно за тази година е, че няма място за отстъпление по

@ins_sub:решаване на проблема с отчужденията.

 Всички големи проекти са спрени  заради частни терени в тях. Изброявам - бул. "Северен", бул." В. Априлов" - продължението, Голямоконарско шосе - разширение, подлеза "Модър - Царевец", ул. "Даме Груев", пробива бул. "Македония" под Централна гара до бул." В. Априлов" и т.н. Сумите, необходими за отчужденията, варират в различни общински документи от 4 до 8 млн. лв. Всичко това е отлагано от много години, но вече няма място за отстъпление. Колкото и да е неприятно за кмета да похарчи тези пари, пред него няма алтернатива.

Третото характерно за тази година е, че не остава време за  реализация на

всички обекти, свързани с Пловдив 2019.

Това са десетки обекти, записани в апликационната форма на проекта, която се контролира директно от Брюксел. Държавата до момента не е помогнала на общината с нито лев от обещаните 20 милиона. Градската художествена галерия, кино „Космос”, Голямата базилика, археологията на Одеона, площад Централен, къщите в Стария град и др. чакат финансиране. Аварийно се налага да се ремонтира и подлеза под Централна поща. Всичко това не търпи отлагане и няма алтернатива. Задължително ще трябва да се завърши и многострадалната Зоологическа градина. Не съм изчислявал общия финансов ресурс за тези обекти, но сигурно са над 20 млн. лв. 

През тази бюджетна година се очертава да няма големи инфраструктурни проекти по две причини - липса на финансов ресурс и проблеми с частни имоти. Кметът направи лек завой в посока малки обекти в районите. Така с ограничен ресурс може да се прави много ПР политика, като се ремонтира например 80-метровата уличка  "Черешово топче". Истината е, че друго общинският бюджет не може да си позволи през тази година. За 2018-а мъглата над Пловдив е още по-гъста, а развиделяването зависи много от резултатите на изборите. Без помощта на държавата общината няма големи финансови възможности. Идват библейските седем гладни години, докато изплатим поне първия заем от 50 млн. лв, а успоредно да плащаме и другия от 30 милиона.