200 картини и пластики, собственост на община Пловдив, са изчезнали, а полицията прави разследване какво се е случило с тях, съобщи “24 часа”.
За липсата е станало ясно преди месеци след приключване на голяма инвентаризация. От общината са подали сигнал в МВР и прокуратурата, потвърдиха пред вестника и от администрацията на Пловдив. Полицията разследва кражба или присвояване в особено големи размери. Липсващите предмети с художествена стойност са оценени на 100 000 лева, като по-голямата част са платна, рисувани по време на пленери през социализма, обясниха експерти.
Част от изчезналите картини били поставени в общинския съвет, в различни читалища и други сгради на местната администрация в града под тепетата. Някои от платната пък преди години били излагани в градската галерия, но след това следите им се губят.
Директорът на градската галерия в Пловдив Красимир Линков разказа пред “24 часа”, че част от изчезналите платна са рисувани и от чуждестранни художници, които са идвали в Пловдив на международни пленери, организирани през 60-те, 70-те и 80-те години на миналия век.
Сред творците, които са рисували и подарили на община Пловдив картини, имало руски, сръбски и полски автори.
Мистериозната липса на 200 произведения на изкуството била разкрита след пенсиониране през 2013 г. на дългогодишния домакин на общината под тепетата, който бил “материалноотговорно лице” и завеждал всички предмети с художествена стойност, разказаха запознати със случая.
Когато новият служител, отговарящ за наличностите, започнал да приема огромния културен фонд на Пловдив, бързо започнал да установява, че има картини, които се водят налични само по документи.
Тогава по решение на ръководството на общината била стартирана мащабна инвентаризация на всички културни ценности, натрупани от средата на миналия век.
Създадена била специална 7-членна комисия от изкуствоведи и експерти, които да проверят детайлно какви са липсите във фонда на общината. Сред участниците в комисията е и шефът на пловдивската градска галерия.
Така в началото на лятото на 2015 г. става ясно, че откраднати или присвоени от длъжностни лица през годините са между 200 и 225 картини, пластики и скулптури. Не е ясно обаче защо в продължение на години пенсиониралият се домакин е продължавал да води по документи, че тези стотици платна са налични.
Мистерията около изчезването на картините се заплита и заради факта, че същият пенсиониран служител веднага щом напуснал общината, е заминал за чужбина и вече няколко месеца не може да бъде открит, за да даде обяснение за липсите, разкриха пред “24 часа” запознати със случая.
Говорело се, че домакинът е заминал за Русия, но бившите му колеги дори не са сигурни точно в кой град пребивава вече ексобщинският служител.
Според наличните до момента данни, сред оценените общо на 100 000 лева картини нямало произведения на български класици, но заради оскъдната документация все още не е ясно дали няма загубени ценни експонати.
Няма данни и дали сред изчезналите платна на чуждестранни автори няма картини на класически европейски автори, които да са идвали в ранния период на кариерата си да рисуват на пленери в Пловдив, коментират изкуствоведи.
По разследването на полицията предстои да бъдат проведени серия от разпити на настоящи и бивши служители на дирекция “Култура” в община Пловдив. Криминалисти вече провеждат оперативни разговори с търговци на картини, които евентуално може да са попаднали на някое от изчезналите от общината платна, обясниха от МВР.
“Може да се окаже, че както откраднатата преди време картина от социалистическия период “Работник с лопата” днес се оценява на над 10 000 евро, то и много от пловдивските платна от това време да са вече доста ценни.
Това може да се установи само след извършване на серия от експертизи”, коментират още полицаи, които разследват кражби на културно-исторически ценности.
Всяка година крадци отмъкват поне 400 картини от колекционери, галерии или домове из страната. Най-много са обирите на платна в София и Пловдив. Сред по-ценните картини, откраднати през 2015 г., са произведение на Димитър Киров и творба на френски автор, рисувана в началото на ХХ век.
Освен обири на предмети на изкуството от частни домове има случаи в Пловдив и на кражби от обществени места като читалища, ресторанти, офиси и от антикварни магазини, обясниха още полицаи.
Макар и рядко, крадци задигат и скулптури или пластики. Много статуетки и по-големи скулптурни композиции пък са унищожени от цигани, които ги крадат за месинг или бронз, свалят барелефи от паметни плочи, нарязват ги и ги дават на пункт за изкупуване на метали.
Вече повече от 10 месеца работи и националната база данни на МВР за откраднати културни ценности. В регистъра са въведени десетки картини, антики и други предмети на изкуството.
“В момента, в който се въведе една културна ценност в тази база за издирване на МВР, автоматично данните за предмета се прехвърлят в Шенгенската информационна система за издирвани лица и вещи, както и в базата данни на Интерпол, която е достъпна до целия свят”, обясняват експерти от Националната полиция.
60 копия на BG класици открити у търговец в София. В края на януари т.г. криминалисти от националната полиция разкриха депо с над 60 фалшиви картини на български класически художници, скрити в дома на търговец на изкуство в София.
Сред платната имало копия на Никола Танев, Атанас Михов, Димитър Казаков-Нерон и много други известни художници, които се търсят, а картините им се търгуват между 10 000 и 50 хил. лева.
Сред картините менте дори е открита една, която имала издадено удостоверение за автентичност от известна изкуствоведка. Собственикът на апартамента депо казва в полицията, че картините са му дадени от търговци и собственици в страната, които знаят, че той е в средите на търговци и колекционери, и се надяват, че може да ги продаде. Той твърди, че чака само комисиона.
Смята се, че картините менте са били рисувани в Плевен и Велико Търново, което значи, че там и в момента се изработват фалшификати, подозират от МВР.
Все по-сериозен проблем на аукционите ставали не копията на съществуващи картини, а обявяването на фалшификати на известни майстори за новооткрити, неизвестни до момента, но автентични картини, разказват полицаи.
В много случаи се съобщава, че платното е намерено на тавана в дома на старо буржоазно семейство. При този вид фалшификация няма риск да се сравнява с оригинал и е много по-трудно дори в експертиза да се докаже, че са фалшиви. /Марица.бг