Известен по цял свят, кубинският ром успява да съперничи на най-големите търговски марки, въпреки че е лишен от достъп до американския пазар, най-големия в света, заради ембаргото, наложено на карибския остров от 1962 г. насам, пише Франс прес.

Получавана от дестилацията на захарна тръстика, тази алкохолна напитка се появява в Куба преди век и половина, по време на испанското владичество. Бистрата форма на рома, наричан "светъл", постепенно е преминала в по-меки, тъмни и фини нектари, получени благодарение на отлежаването в бъчви от бял дъб и тънкостите, усвоени от майсторите на рома, които допринасят за репутацията на този алкохол "made in Cuba".

"Не се страхуваме да кажем, че за нас кубинският ром е най-добрият в света", казва 49-годишният майстор Абел Моралес, който е посветил 30 години от живота си на рома. "Това е международно признато", уверява той.

Във внушителната спиртна фабрика на Havana Club в Сан Хосе, на 30 км от Хавана, отлежават стотици бъчви в складове, напоени със сладка горска миризма. Царящото спокойствие се нарушава единствено от подрънкването на бутилките, чакащи да бъдат напълнени.

Невъзмутимо, Абел Моралес проверява на светлината качеството на продукта, който е все по-търсен.

През 2017 г. продажбите на ром Havana Club - марка, която вече повече от 20 години е съвместна собственост на френската Pernod-Ricard, номер 2 в световен мащаб при спиртните напитки, и държавното предприятие Cuba Ron SA, скочиха с още 6 процента.

Този ром, продаван в 120 държави, е особено търсен в Германия и Франция. Китай, страна на любители на вина и спиртни напитки и голям купувач на кубински пури, има огромен потенциал.

За да продължи разпространението си по света, кубинският ром не може да разчита на американския пазар, където компанията Bacardi разпространява свой "Havana Club".

Всъщност семейството, което държи правата върху марката Havana Club през 90-те години на миналия век, ги е продало на тази американска компания и оттогава пуска на пазара в САЩ пуерторикански ром със същата марка и различен етикет.

Същевременно достъпът до американския пазар на "автентичния" кубински ром Havana Club е забранен въз основа на съдебно решение.

Съединените щати представляват 39 на сто от световния пазар на ром от най-висока класа. "По политически причини сме изключени от него", казва със съжаление маркетинг директорът на кубинския ром Havana Club Серхио Валдес.

"Но все пак сме сред трите основни световни марки", наред с рома Plantation - роден от сътрудничеството между карибски спиртни фабрики и френския специалист по коняк Ferrand, и с Bacardi.

Само преди няколко години кубинският Havana Club изглежда имаше бъдеще в САЩ. На фона на дипломатическото затопляне между Вашингтон и Хавана, през 2016 г. САЩ дадоха на кубинското правителство право да продава ром на тяхна земя..., когато ембаргото бъде вдигнато.

В очакване на този момент Havana Club депозира марката "Havanista" за американския пазар.

Но идването на власт на Доналд Тръмп, който е против вдигането на ембаргото от Конгреса, поля със студен душ надеждите на производителя.

За майстора на рома Асбел Моралес кубинският ром е единствен по рода си. И за това има няколко причини.

"Не може да се говори за кубински ром, без да се вземат под внимание почвата, температурата и влажността, които има в Куба. Процесът на отлежаване не може да се сравни с този на други места по света, той става при естествени условия и без добавки", твърди специалистът.

Освен това, припомня Моралес, "почвата в Куба е много по-чиста. Захарната тръстика израства в рамките на една година, много бързо и с високо съдържание на захар и ниско на вещества, които развалят меласата", суровината за производство на ром.

Съществува и човешкият фактор: "Майсторът от избата, който има обоняние и вкусови възприятия и знае какъв продукт трябва да бъде получен".

"Ако няма майстор, който да контролира (целия процес), преминаването от суровината към крайния продукт, не е възможно да се говори за кубински ром", продължава Моралес, който е един от осемте "Maestros Roneros" (Майстори на рома) на острова.

Технологията включва също дъбовите бъчви, в които отлежава най-качественият ром. Бъчвите, в които е отлежавало и уиски, дават оттенъка на отлежалия ром и неговите аромати, сред които е и този на ванилия, усещани в реколта, която е поне десетгодишна.

"Вкусът наистина е специален, може би това е свързано и със страната...наистина е възхитителен", потвърждава с удоволствие 41-годишният турист от Германия Курош Занди, който дегустира напитката в музея на рома в Старата Хавана.

/БТА/