Строителството на автомагистрала Хемус навлезе в достолепната средна възраст и е емблема как се строи в България от комунистическо време, та до наши дни. На пътната артерия, която трябва да свърже София и Варна, могат да съперничат само ремонтите, предприети от настоящата градска управа на Пловдив.
"С голямо въодушевление и възторг, с възгласи в прослава на партията, присъствуващите посрещнаха първия секретар на ЦК на БКП и председател на Държавния съвет Тодор Живков". Това е част от репортаж, писан преди 43 години на днешната дата. Тогава е започнало строителството на магистрала "Хемус". 

Близо 9 (девет) петилетки след старта на строителството на аутобана, който трябва да направи пътуването от София до Варна по-бързо и лесно, него още го няма. Тръгваш от столицата, стигаш до Ябланица и край. Дотам я докара развитият социализъм, а демокрацията почти не добави принос към проекта.

Преди 3 (три) години за "Хемус" глътнахме поредното горчиво хапче. Оказа се, че Европейският съюз изобщо не смята да налива милиарди за чисто новия асфалт през следващите 6 години. Планът за довършване на автомагистралата от Ябланица до Шумен е оставащото трасе да се възлага за строителство на 8 обособени отсечки (лотове), като цялото разстояние на автомагистралата от София до Варна ще бъде общо 420 км. 

Предстои доизграждането на следните участъци: 
1 етап - от Ябланица до връзката Плевен-Ловеч - 60 км, По предварителна оценка строителството ще струва 185 000 000 евро. 
Лот 1 - 24 км 
Лот 2 - 36 км 
2 етап - от връзката Плевен-Ловеч до Велико Търново - 85 км, в него се обединяват лот 3, 4 и 5, а оценката му е 260 000 000 евро. 
Лот 3 - 24 км 
Лот 4 - 28 км 
Лот 5 - 33 км 
3 етап - от Велико Търново до село Белокопитово - 108 км, строителството му ще струва приблизително 335 000 000 евро, тук са обединени лотове 6, 7 и 8. 
Лот 6 - 48 км 
Лот 7 - 35 км 
Лот 8 - 30 км 

И, видиш ли, има-няма някъде около 2020 -2025 година аутобанът щял да бъде цял-целеничък! Но все пак не забравяйте, че това е при най-оптимистичния вариант, който на фона на предишните 40 години е твърде малко вероятен.