Вдигането на цените на тока и винетките, по-високите заплати и социалните осигуровки са причина в България производствените цени да не падат с темпа, с който се понижават цените на горивата. Това гласи анализ на Българската стопанска камара. От БСК припомнят, че през 2015 г. цената на бензина А95 е паднала с 12,2%, а на дизела - с 9%, докато петролът на международните пазари се е сринал с 43,4%. В момента България е сред страните с най-скъпи горива преди облагане с данъци, такси и акцизи - 0,465 евро за бензина и 0,473 евро за дизела, като по-високи цени на бензина имат само Испания, Дания и Малта, а по-скъп дизел - Ирландия, Португалия, Чехия, Дания и Малта. Освен това Българи е с най-малък марж между най-ниската и най-високата цена на горивата - 0,18%, посочват от БСК.

През изминалата година потребителските цени са намалели с 1,1%, а цените на производител - средно с 1%, като най-голям е спадът в строителството - 3,7%, а увеличение има само в сектор Енергетика, където цените са държавно регулирани. През 2015 г. цената на тока за бизнеса се е увеличила с 12,8% - от 141,42 лв. на 162,12 лв. на мегаватчас. През изминалата година е имало ръст на минималната заплата с 8,8%, на минималните осигурителни доходи с 4,4%, а през тази година това увеличение ще бъде със 7,5%. През 2015 г. цената на труда в честния сектор е нараснала със 7,6%, а в обществения - с 5,4%.

Бизнесът калкулира в цената на продукцията си и увеличените винетки за 2016 г. с 40%, като тези на автомобили над 3,5 тона почти удвояват цената си - от 124 лв. на 360 лв. Наред с това влошената конюнктура на международните пазари води до спад на цените на българските стоки за износ с 1,7%, докато цените на вносните стоки намаляват с по-нисък темп - само с 0,2%.