Пловдив. Бабинден е празник, който се свързва с Богинята майка още от езическия период, като той преминава и в християнството. Това каза за Радио „Фокус“ - Пловдив Грозделина Георгиева, уредник на Регионалния етнографски музей в града. На този ден се отдава почит на бабата акушерка, която е помагала да изроди всички деца, които са се намирали в селището. „Най-важното е продължението на рода и затова бабата е почитана от всички жени. Нейната функция е сутрин рано да отиде в къщите на новородените деца, които е изродила, да изкъпе пеленачетата, да умие майките, както и да поръси с вода бъдещите майки против уроки. След това жените отиват в къщата и се надпреварват коя първа от родилките ще пристигне. Вярва се, че която първа умие ръцете на бабата, нейните деца ще бъдат здрави през годината. Жените ѝ носят варена кокошка, пита и вино. Това става по обяд, когато бабата вече се е върнала в дома си, и е приготвила празнична трапеза. Освен храната, се носят ръкави за ризи, пешкири, престилки, които се подаряват на бабата и оттам започва голямо тържество. Вярвало се е, че колкото повече пити събере бабата и ги подреди пред себе си, това означава, че е много почитана, защото е изродила много деца“, каза Георгиева. По думите ѝ бабите са тълкувани и като магьосници. „Смятало се, че са в прехода между двата свята, когато отиват да израждат деца. Можем да приемем, че този ден е последният, в който чрез водата се иска да се изчисти персонажът като бабата, която общува със света на мъртвите и на живите. Това е последният завършващ цикъл от дните, в които се пречистват, започвайки с Водици, Ивановден и последният е Бабинден, където бабата трябва да се изкъпе. След празненството бабата се завежда на реката. Обичаят се нарича „влечугане“, защото я дърпат. Впрягат няколко мъже, които теглят колай или шейна, за да я заведат на реката, където правят обредно окъпване на бабата. Накрая цялото празненство завърша с песни и хора“, добави уредникът на музея. Тя каза още, че това е абсолютно женски празник. „Когато жените се събират, те си позволяват да пият и да пеят еротични песни, да се закачат с пиперливи шеги. Единственото мъжко присъствие е музикантът, който е поканен да ги весели. На този ден жените правят различни обреди, с които повдигат полите и фустите си и със закачки показват, че плодородието трябва да продължи“, каза Грозделина Георгиева. Мария РУСЕВА