Пловдив. Присъствието на коледари в домовете прогонва злите сили и очиства пространството. Това каза за Радио „Фокус“ – Пловдив уредникът в Регионален етнографски музей - Пловдив Грозделина Георгиева. По думите ѝ коледуването е един от традиционните български обичаи, характерни за този период на годината. „Това представлява противопоставяне на мъжките на женските празници, които са пролетните, като лазаруването на момичетата. При коледарите още на Никулден се избира станеник, който да води дружината. Това е единственият женен мъж в групата, защото той знае песните. Младите ергени разучават песните и през нощта на Бъдни вечер започват да обикалят къщите. Във всяка къща се пеят различен вид песни според стопаните. Ако има мома за женене, тя се е приготвила специално, като е омесила колачета, които дава на коледарите. На следващия ден, когато приключи коледуването, коледарите излизат и правят специална разпродажба на събраните дарове от стопаните. Всеки момък е бил длъжен да наддава за ритуалния хляб на своята годеница, за да го откупи по-скъпо“, каза Грозделина Георгиева.
Уредникът в Етнографския музей в Пловдив посочи, че посещавайки различните къщи, групата на коледарите подготвя дома и пространството да издържи предстоящия 12-дневен цикъл на „мръсните дни“. „След коледарите имат право да бродят всички групи на маскирани кукери и дервиши, както им казват в някои краища на страната. Те отново вървят и се опитват да изчистят злото, като всичко това се случва до Водици. На Водици се счита, че пространството е прочистено, че цялото зло е прогонено и водата трябва да измие останалото зло“, каза Грозделина Георгиева. Тя добави, че ритуалите, които трябва да се спазват в периода на „мръсните дни“, са свързани с това жените да не чистят, да не метат и да не си мият косите, защото се счита, че водата, която ще използват за тези домашни дейности, не е пречистена. „Считало се, че ако водата не е пречистена, то злото и болестите ще дойдат върху тях“, каза още уредникът.
Тони МИХАЙЛОВ