„Обвързването със задължителен етап на образованието е свързано с определено ниво на грамотност“, коментира министър Красимир Вълчев лансираната от вицепремиера Дончев идея основното образование да стане задължително. Той заяви, че правото на образование осигурява по-добър живот на децата, а осигуряването на това право е задължение на родителите. Красимир Вълчев изтъкна, че новите учебни програми ще се стремят към по-голяма интердисциплинарност, развиване на независимата мисъл и институционалната култура.
„В момента има три инструмента на принуда родителите да изпращат децата си на училище, които не са достатъчни“, обясни министър Вълчев. „Санкциите са според Закона за предучилищното и училищното образование и включват глоби, които налагат кметовете. До тази мярка обаче рядко се стига“, заяви министърът. „Най-крайният инструмент за наказание е преместването на ученика в друго училище, но това не е желателна санкция, тъй като стремежът е учениците да бъдат приобщавани, допълни Вълчев. „Правото на образование на децата е задължение на родителите. Мнозинството от родителите го осигуряват, но има семейства, където няма отношение към образованието. Правото на образование е право за пълноценен и щастлив живот на детето“, посочи Вълчев. „Постоянно надграждаме микса от умения, които изискваме от образователните системи да предадат на децата“, заяви министър Вълчев. Той допълни, че се работи по въвеждането на изучаването на два чужди езика, дигитална креативност, не само умение да се ползват дигитални услуги. Вълчев подчерта, че ще се развиват редица компетентности, не само базовите такива. „Новите учебни програми са на принципа да се вплетат новите компетентности като умение за мислене, граждански умения. Учейки история, акцентът да не бъде толкова върху фактологията, а върху осмислянето на причинно-следствените връзки и връзките с настоящето, провокиране на търсене на информация. Това означава взаимно проникване в програмите на различните компетентности“, каза още образователният министър.