София. Политиката за образованието на деца от малцинствата трябва да бъде решителна и координирана от всички институции. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев в интервю за предаването „Плюс-Минус“ по Нова телевизия.
„Всички знаем, че има проблем с децата от малцинствата. Децата в семействата с ниско образование са се увеличили в последните години. Политиката трябва да бъде решителна и да се провежда координирано от всички институции – когато отиде сам учител или социален работник, той често е безсилен. Дори полицаят, често не успява да се справи. Но когато институциите работят заедно, виждаме, че над 30 хил. деца са записани допълнително“, заяви Вълчев.
Той посочи, че само с образование в дългосрочен план могат да се постигнат ефективни резултати относно интеграцията на малцинствата. „Но трябват много часове, много години. За да се натрупа обаче този резултат, те трябва да са в училище. А остава трудността да бъдат задържани и всеки ден да посещават учебно заведение“, каза още образователният министър.
Вълчев посочи, че МОН не иска циганите да са извън системата, но не иска и да са формално в системата. „Правим контрол, всяка седмица получавам доклади от различни части от страната от отделите екипи, които създадохме. Почти всяка област има проблемни училища, в които посещаемостта е под 50%. Факт е, че една част от тези училища правят всичко необходимо, за да вкарат тези деца в класните стаи. Но проблем е, че сме пренесли липсата на отношение към образованието от поколение на поколение“, заяви той.
Образователният министър коментира, че правилната формула е задължително образование плюс мотивирани учители плюс ранно обхващане още от детската градина плюс подкрепа за всяко едно дете. „В момента имаме много деца над 16 години, които не можем да върнем в системата, но те нямат основно образование и базова грамотност. Но учителят си остава най-важният актьор в класната стая“, каза Вълчев.