Варна. Училищата в селата, в които проблемните деца са мнозинство, се справят по-добре от тези в гетата. Това налага в страната да има модул за подготовка на своеобразен корпус от учители, които да се съгласят да работят в най-проблемните учебни заведения. Това коментира при посещението си в Регионалното управление на образованието във Варна министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, предаде репортер на Радио „Фокус“ – Варна. Според министър Вълчев в така наречените обособени квартали или гетата, държавата трябва да се усеща с цялата си сила и съответно учители, полицаи, общински служители и социални работници, в тези райони, включени в механизма, трябва да бъдат най-подкрепени и добре заплатени. „В малките населени места направихме диференцирано финансирането, така че колкото е по-отдалечена една община от най-големите градове, толкова по-високо финансиране получава от 2018 година“, обясни министърът. Той добави, че в следващите години недостигът на подготвени педагогически кадри ще се усеща все по-осезаемо и уточни, че в момента Министерството на образованието е един от най-големите работодатели в страната, тъй като учителите са 90 000 души. „Най-важното предизвикателство в системата е да обезпечим с педаготически специалисти. Най-големият очакван недостиг ще бъде между 10 и 15 години от тук нататък. Правим всичко възможно не само с увеличение на заплатите, но и с програмата за Мотивирани учители, която миналата седмица Министерският съвет прие“, каза още министър Красимир Вълчев. Той посочи, че програмата предвижда възможност за придобиване на допълнителна квалификация в области като математика, физика и информационни технологии, специална педагогика. Ще се дава и възможност един учител да може да се преквалифицира, да преподава и по други предмети. „Защото има училища в отдалечени населени места, които не могат да осигурят подкрепа в достатъчна степен за децата“, каза още той. Министърът добави, че младите хора, които завършват педагогическо образование, предпочитат да останат в големия град и това е разбираема склонност, затова държавата трябва да ги компенсира, за да останат. „Голяма част от учителите пътуват от областните градове, но има далечни периферии на областните центрове, в които пътуването не е удачно. Иначе осигурихме и възможност да се пътува и с личен автомобил. Това дава възможност в местата, в които липсва регулярен транспорт в удобни часове“, каза министър Вълчев. Той уточни, че е важно и да има подкрепа от всички институции, а учениците и техните родители също трябва да чувстват, че държавата работи координирано с всичките си институции. „Почувстват ли, че не е така, се губи резултатът. Точно затова изпълнихме първата задача по механизма - да запишем децата. Записването е лесната работа, но по-трудно е да се осъществи ежедневната посещаемост. Префокусира се в момента дейността на екипите. До голяма степен са идентифицирани повечето деца. В изминалите години има немалък брой отпаднали, които са непригодни за пазара на труда“, каза министърът на образованието.
По отношение на помощите за първокласници той обясни, че ако се приеме Законът за допълнение и изменение на Закона за семейните помощи за деца, предложен от народни представители, средствата ще се разделят на две. Така, втората част ще се плаща в началото на втория срок в зависимост от това, дали ученикът е посещавал занятия през първия.
Диана СТОЕВА