„При изследванията на Странджа има срещани обредни действия и практики. Една от тях е, че св. Антон е бил почитан от жените, като важен светец и той играел много голяма роля за равновесието в женската душа“, заяви уредникът в Етнографския музей в Бургас. По думите й на този ден жените се молят на св. Антон да ги защити от съблазънта и да ги предпази от изкушенията, в които дяволът често се опитвал да ги въвлече. „А дяволът на съблазънта от своя страна се страхувал само и единствено от св. Антон, за който легенда гласи, че веднъж го нил хванал жив и много време бил вързан“, добави Кирова.
Други поверия свързани с двата празника са, че светците са патроните на хората, които се занимават с ковачество, ковано желязарство, защото сред легендите битува и таква, че св. Антон като чирак в една ковачница трябвало бързо да извади нажеженото от огъня желязо, майсторът се развикал, че се бави и светецът бръкнал с голи ръце в огъня, за да го извади и започнал да го кове. „Затова на този ден хората, които се занимават с този вид занаят също почитат празника“, уточни Кирова.
Според думите й в с. Стоиливо св. Антон се почита като патрона на шивачите, а в с. Росен св. Атанас е почитан като патрон на домашния добитък.
„За Атанасовден казват, че е „средизима“, т.е., този ден е средата на зимата и след него зимата трябва полека да започне да си тръгва. Двата дни в Странджа са наричани още сиромах Атанас и богат Атанас, което отново връща към първата легенда за бедния и богат брат“, каза още Кирова.
Деница ДИМИТРОВА