Пловдив. По инициатива на областния управител на Пловдив Здравко Димитров бяха проведени срещи със специалисти, за да бъдат обсъдени проекти, които предизвикват сериозен обществен интерес. Това съобщиха за Радио „Фокус“ – Пловдив от Областната администрация. На първата работна среща беше обсъден проекта за пробив под Централна гара, бъдещето на Бетонния мост и Модър-Царевец. Присъстваха генералният директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) инж. Красимир Папукчийски, директорът на ОДМВР – Пловдив ст. комисар Атанас Илков, представители на сдружение „Бизнесът за Пловдив“, архитекти, инженери и експерти.
Проектът „Развитие на железопътен възел Пловдив“ е на обща стойност 103 477 234 евро, от тях 87 955 649 евро са по линия на Механизма на свързване на Европа (МСЕ) и 15 521 585 евро национално съфинансиране. Дейностите по проекта включват мoдepнизaция нa жeлeзния път, ĸoнтaĸтнaта мpeжa и cиcтeмите зa cигнaлизaция и тeлeĸoмyниĸaции в жeлeзoпътни yчacтъци Πлoвдив-Kpyмoвo и Πлoвдив–Cĸyтape, вĸлючитeлнo в гapитe Πлoвдив paзпpeдeлитeлнa, Kpyмoвo, Cĸyтape и paздeлeн пocт „Tpaĸия”.
По искане на представителите на сдружение „Бизнесът за Пловдив“ и експертите, които участваха в срещата, бяха обсъдени възможностите за запазване на пътната връзка на район Южен чрез Бетонния мост, както и осъществяване на пътната връзка Модър-Царевец. Всички се обединиха около идеята, че съществуващият Бетонен мост е съоръжение, което е от изключителна важност за транспортния трафик в града, защото квартал Южен се разраства с голяма скорост и е най-гъсто населения район в момента. Експертите бяха категорични, че и двете съоръжения са от изключително важно значение, защото обслужват различни транспортни посоки и имат различни характеристики. Архитектите подчертаха, че има възможност за различни технически решения за повдигането на Бетонния мост до необходимото ниво и дори би могло да се изгради още една транспортна рампа.
Генералният директор на НКЖИ инж. Красимир Папукчийски се съгласи с идеята да се работи в посока на запазване на Бетонния мост, но след като бъде изготвен идейният проект и станат ясни техническите параметри на пробива под Централна гара. След това ще бъде дадено задание за изготвяне и на идеен проект, който да намери най-удачното техническо решение за запазване на Бетонния мост, защото той е важно пътно съоръжение в града.
Беше проведена и втора среща, на която беше обсъдено изготвянето на ново задание за проектиране на Западен обходен пат на Пловдив. На нея присъстваха инж. Иван Досев – член на Управъпелния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), директорът на дирекция „Инвестиционна проектиране и отчуждители процедури“ в АПИ – инж. Ася Чипева и експерти от АПИ, директорът на Областното пътно управление – Пламен Райчев, представители и кметове на общините Пловдив, Родопи, Марица и Куклен, членове на „Бизнесът за Пловдив“, КЦМ и експерти.
Темата на обсъждането беше изготвяне на задание за проектиране на Околовръстно шосе – пътни възли и кръгови кръстовища, преминаване на жп линията на КЦМ, разширение на пътен възел на Пазарджишко шосе.
По време на срещата бяха обсъдени варианти за облекчаването на трафика по едни от най-натоварените пътни връзки – кръговото кръстовище на пътя за Пазарджик и на изхода на Пловдив в посока Асеновград.
Инж. Ася Чипева разясни, че изготвения през 2015 г. проект за Западен обходен път на Пловдив е спрян, защото при него не са предвидени локални платна и адекватни пресичания на републикански и общински пътища. Недоволство в обществеността предизвиква и изместването на трасето в посока Зеленчукова борса, което се е наложило поради доклад по ОВОС.
За да бъдат изчистени всички неясноти, беше взето решение, всички участници в срещата в десет дневен срок да заявят своите изисквания за пътни връзки и локали, които ще бъдат включени в заданието за изготвяне на нов идеен проект.
Представители на сдружение „Бизнесът за Пловдив“ настояха двете кръгови кръстовища – на Пазарджишко и Асеновградско, както и мостът над река Марица да бъдат заложени като самостоятелни пътни обекти, за да може процедурите по тяхната реконструкция да започнат в максимално кратки срокове. Те заявиха, че ще дарят финансирания от тях идеен проект за естакада, която да свързва на две нива пътя Пловдив-Асеновград и след като бъде одобрен от експертите на АПИ, да започне изготвянето на техническо проектиране.
Областният управител назначи нова среща на 05 юли, на която ще бъдат обсъдени всички писмени предложения, които ще бъдат включени от експертите на АПИ в заданието за изготвяне на новия идеен проект за Западен обходен пат на Пловдив.