Кюстендил. В миналото бабите, помагали при раждане, са дълбоко уважавани от народа. Това каза пред Радио „Фокус” – Кюстендил София Плачкова, кмет на село Драговищица. По думите ѝ през часовете на раждането бабата бди над родилката и се грижи за спасението на майката и детето. „Тя с билки и баене поема грижата да ги запази от вредните влияния на злите сили, които според вярването обикалят около майката и детето до 40-тия ден от раждането. Бабата стои и през нощта до третия ден след раждането, за да посрещне орисниците. Тя лекува и всички детски болести, които се появяват в първите месеци след раждането", посочи Плачкова. По думите ѝ рано сутринта жените, които имат деца от една до три години, наливат вода от чешмата, слагат в нея босилек или здравец, подготвят сапун и нова кърпа. След това отиват в дома на бабата акушерка за обредното миене на ръцете. „Поливането се прави в градината, както и ние го правим – над дръвника, за да се пресече всичко лошо. Може да се направи и на стълбите. При миенето бабата хвърля вода нагоре и благославя за берекет и здраве”, каза София Плачкова. По думите ѝ бабата обикаля къщите и къпе малките деца. След къпането децата се мажат с масло и мед, а бабата акушерка слага празнична трапеза. „В началото на трапезата сядат само жени, а едва по-късно идват мъжете и празникът продължава с песни и музика. Ритуалът продължава с обредното къпане на бабата-акушерка. Вечерта на мегдана се вие едно общо хоро, а празникът завършва пред къщата на бабата", добави тя.
Венцеслав ИЛЧЕВ