Кюстендил. Картината „Дафина” на Владимир Димитров – Майстора е съхранявана като семейна реликва. Това каза пред Радио „Фокус” – Кюстендил Валентин Господинов, директор на Художествена галерия „Владимир Димитров – Майстора” – Кюстендил. По думите му историята на тази картина е много богата. Това е предизвикало голям интерес към нея, което се е отразило и много добре на галерията. „В едно интервю дори споменах, че това е една приказка с красив край. Това е една от многото картини, собственост на хора, които са били близки до Майстора, хора които са му позирали. Случаят с тази картина е точно такъв, тя е съхранявана като семейна реликва и все още се приема като такава. Много се радвам, че собственикът се обърна към нашата галерия”, каза Валентин Господинов. По думите му принадлежността на собственика на картината към Кюстендил и желанието му да бъде обогатена колекция на галерията, са го навели на идеята, че точно там е мястото към което трябва да се обърне. „Договорът ни със собственика на картината е за срок от пет години, но аз силно се надявам, че като наблюдавам неговото отношение и начинът на приемане като духовна ценност, че това ще продължи и след това”, каза Валентин Господинов. По думите му самият дълъг период от излизането на картината от под четката на Майстора до сега предполага, че е необходимо да се направят поддържащи действия. „Не, не беше в добро състояние. Тогава културата на хората към произведенията на изкуството е била по-друга. Това все пак са хора от село Шишковци и не са били точно запознати как да се съхранява. Тя беше просто платно, дори нерамкирано на подрамка”, каза Валентин Господинов. По думите му са се наложили някои действия, които да я покажат в максималния си блясък. Това което в момента се вижда е може би както тя е изглеждала когато е била направена от Майстора. Моделът за картината е Дафина Котева от село Шишковци. Нейният образ е въплътен в емблематичната за творчеството Майстора творба „Българската мадона”. Момичето умира рано от туберкулоза. В нейна памет художникът рисува още един неин портрет, който подарява на съкрушените й родители.
Той посочи също, че показването на нови творби в пространството подсилва интереса на хората. Валентин Господинов заяви, че от момента, в който е показана неизвестната до момента за широката публика творба на Майстора – „Дафина”, има по-голяма посещаемост в галерията. „Това е много важно за политиката на галерията и аз много държа на това. Ако няма новости в една галерия, Майстора все пак е един от колосите на българското изобразително изкуство и винаги ще има посетители, радваме се и на изключително голямо повишение в посещаемостта и благодарение на новото осветление, но това да проветряваш, да успееш да вкараш нови работи в пространството автоматически подсилва интереса на хората. Причината е и тази картина на Дюлгеров, която успяхме да закупим и която също е изключително ценна и рядка като творба. Убеден съм, че това нещо ще активира посещаемостта”, каза Валентин Господинов. Според него галерията в Кюстендил е регионална, едновремено с това изпълнява функциите на музей на Майстора, както и на институт, защото в галерията се съхраняват най-голямо количество научни архиви. „Това е изключително ценно, защото ние не разчитаме не само на депото и на хранилищата, а и на изключителния научен фонд. Другото много важно за нашата галерия е това, че ние трябва да сме и живо туптящ организъм, който да отразява развитието на съвременните художници и тяхното утвърждаване”, каза Валентин Господинов.
Той отбеляза, че над 1350 творби на Владимир Димитров – Майстора се съхраняват в галерията в Кюстендил. „Това не е таванът който може да има. Аз съм сигурен, че ние ще може да продължим да обновяваме колекцията на Майстора. Това е изключително ценно – да можеш да подхранваш този фонд. Това е голямото призвание, голямата кауза да си директор и да работиш тук”, каза Валентин Господинов. По думите му мястото на една творба на Майстора е в галерията. „Естествено има колекционери които работят изключително добре, които поддържат работите в изряден вид. Радвам се тогава, когато това са колекционери, които правят това с една отвореност, когато имат желанието тези неща да бъдат показвани и да видят бял свят”, каза Валентин Господинов. По думите му още по-добре е когато има колекционери, които поддържат изкуството изцяло. „Това за мен са колекционерите, които наистина инвестират в изкуство”, каза Господинов. Според него скоро няма да има отговор на въпроса колко творби на Майстора има в галерии и колекции, защото Владимир Димитров е бил изключително продуктивен художник. Това е бил неговият живот, той е рисувал с такава динамичност – той просто е дишал с рисуването.
Венцеслав ИЛЧЕВ