Скопие. Ако и Гоце Делчев е българин – има ли изобщо македонци, или в НАТО влезе само територия? Това е въпросът, който електронното издание на близкия до опозицията македонски вестник „Вечер“ задава още в заглавието на статия, посветена на вечния спор за идентичността на югозападната ни съседка.
„Каракачанов и неговите изявления наистина не са нито критерий, нито сериозна политика, но когато министърът на външните работи Екатерина Захариева казва, че Гоце Делчев е българин, и че ако не го признаем, няма нищо повече, за София може да преговаря със Скопие ... това е вече е сложен национален и държавен проблем за нас“, пише изданието.
Иван Илчев, член на комисията на България, подчертава, че работата й е достигнала до критичен етап заради спора около Гоце Делчев. Той подчерта като голям успех признаването от страна на Скопие, че цар Самуил е част от българската държава и че Св. Климент и Св. Наум са изпратени от българската държава и са ръкоположени в българската църква. Това по-рано абсолютна ерес, припомня българският професор.
Илчев изрази съжаление, че в договора за приятелство с България няма инструмент, който да налага определени позиции. Но Илчев е наясно, че Берлин и Париж, които не разбират ситуацията, ще наложат нещо, което ще трябва да се изпълни.
„Вярно е, че членството в ЕС и НАТО е стратегическа цел както на правителството, така и на опозицията в Скопие, както и на мнозинството македонци. Но е вярно, че в тези организации и съюзи трябва да влезе държавата Македония и македонската нация със своите собствени ориентири. Пътят, който хвана Заев – да даде на Гърция името, а на България - идентичността, езика и дори историята, води към самоунищожение на нацията, а това вече не е дилема дори за експерти, близки до СДСМ, които публично се противопоставят на българските намерения за анулиране на македонския език и история“, подчертават от редакцията.
Народите на Балканите са създадени през XIX век. Оттогава различни съюзи, водени от големите държави, са се променяли, разпадали са се и са образували нови, но нациите и държавата са оцелели. Всички народи знаят, че територии се взимат и губят, но загубената национална идентичност е необратима и тогава хората са осъдени на робство, асимилация и изчезване.
За кого от македонците, след асимилация и изчезване, е важно дали тази територия е член на Европейския съюз или не ?! Приемайки гръцкия ултиматум, двуезичието, дори и там, където няма албанци, и особено с предаването на българите на македонския език и история, македонската нация вече не съществува. Който вярва в друго, нека се опита да докаже обратното. Но това се доказва от политически, културни и исторически маркери, исторически моменти от съществуването на нацията, характера на идентичността, името и територията, която тази нация счита за своя родина.
Или си македонец, или си българин, няма обща нация. Ако няма обща нация, няма общ език, обща култура, обща история. Общото доминира. САЩ и Обединеното кралство имат един и същ официален език, както германците и австрийците - немски, но Австрия има неоспорима територия, култура и история. Сърбите и хърватите, колкото и да не се харесват, говорят почти на един и същ език, но всичко останало е различно и безспорно и ги прави различни нации с различна идентичност. За разлика от тези два примера, ние не говорим български, а без собствена история, език и култура - ние ставаме българи или албанци.
Не само Гоце Делчев, който според съседа ни е българин, защото произхожда от тогавашна българска територия. Гоце Делчев е в македонския химн, символизира първата стъпка към македонската държавност - Илинденското въстание. Българите признаха, че е македонец, когато останките му бяха са предадени на Скопие... Има международно признание на македонската национална идентичност на Гоце Делчев, която не бе оспорвана доскоро.
Когато в тази страна нямаме Гоце, държавен химн, македонския език, името на македонската държава, македонската култура, националната идентичност ... въпросът е: какви хора живеят на тази територия? Кой е стопанинът, на когото служим като неидентифицирана аморфна маса и малцинство?
След като Зоран Заев наскоро заяви в изявлението си, че Илинденското въстание е македонско, сега той вече твърди, че е българско.
„Аз съм политик, който винаги иска да държи под око изявленията, които не са в полза на Македония. Илинденското въстание е македонско, ако гражданин на България иска да празнува - нека празнува. Горд съм, че съм първият премиер, който празнува Илинден като премиер, за да се поклони пред гроба на Делчев“, каза Заев преди промяна на името на страната.
Но след това изявление той бе „презрян" от българския премиер Бойко Борисов, което го застави да се извини на българския народ. Политическите интереси и голият популизъм трябва да бъдат изоставени настрана, каза Заев във връзка с искането на българския президент Румен Радев за анекс към споразумението за добросъседски отношения и извинение от македонския премиер.
„Призовавам всички да изоставим политическите интереси, голия популизъм, или това, което наистина не ни кара да бъдем недостатъчно внимателни, защото споразумението за приятелство, сътрудничество и добросъседство потвърди това чрез нашите подписи под него, но ние трябва да ценим това, за да го изградим“, цитира изданието думите на Заев.
По въпроса чие е Илинденското въстание, министър-председателят уточни: „Вече го отбелязваме като част от общата ни история. И то е част от общата ни история“.

Превод и редакция: Тереза Герова