Варна. През последната учебна година се отчита висока степен на взаимодействие и успешно включване на родителите в процеса по приобщаване. Това каза за Радио „Фокус“ – Варна Венцеслава Генова, началник на Регионалното управление на образованието във Варна. „На директорите предоставихме карта за самооценка относно това как те в своята образователна институция предоставят обща и допълнителна подкрепа за всички ученици, за да се получи справедливо социално включване, равнопоставеност в обучението, справедливост и равен достъп. Тази карта показа много добри резултати за системата на образованието. 85% от училищата показват области за подобрение на ниво училище и области за оказване на методическа помощ от Регионалното управление на образованието, защото ние работим екипно с училищата. Показаха голямо разнообразие от теми и проблеми, по които училищата работят за постигане на приобщаващо образование, приобщаваща среда, учители и педагогически специалисти, които в работата си осигуряват приобщаване към ценностите на системата“, допълни Венцеслава Генова. Тя посочи, че са проведени превантивни дейности за преодоляване на обучителни затруднения и отпадане поради слаб успех.
Генова съобщи също, че във всяка от 12-те общини във Варненска област е създаден клуб за работа с родителите. Тя отбеляза, че една от политиките на Регионалното управление на образованието е осъществяването на психолого-педагогическата работилница за успешно взаимодействие с родители. „Целта на тази работилница за родители е изграждане на взаимно доверие между семейството и училището, постигане на договор за общи правила за общуване и взаимодействие в училищната общност и в мултикултурната среда. Целта е така формулирана, за да можем да си върнем доверието едни към други – училището към семейството и семейството към училището, за да работим заедно в посока личностно изграждане на децата и учениците“, допълни Венцеслава Генова. Участие в психолого-педагогическата работилница са взели експерти от Регионалното управление на образованието, педагогически специалисти, класни ръководители, училищни психолози, педагогически съветници и директори, родители, както и общински координатори. „Подкрепа получихме след предварително допитване за теми и проблеми от ежедневното взаимодействие в училищата и тогава, когато Регионалното управление на образованието извърши обучение, съвместно със специализирани организации, родителите бяха включвани безплатно в тези обучения по темите, по които имаше 80% съвпадение при различните целеви групи – от училището и от родителите“, каза още Венцеслава Генова. По думите й в края на учебната година е отчетено наличие на изградени партньорски отношение между родител и училище, както и наличие на ефективна и пълноценна комуникация за успешно и своевременно въздействие. Венцеслава Генова посочи, че оценката на педагогическите измерения на родителството и доброволчеството, както и дейностите за популяризиране, е първата добра практика, станала отправна точка за настоящата учебна година. „Следва внимание към идеите на родителите. Например, те изработваха свои проекти за визуално оформление на образователната среда. На следващо място е подкрепата за инициативите на учениците, касаещи училището и родителите им. Проектната дейност на учениците доведе до това, че в отделни училища има изградени библиотеки, но не училищни, а ученически библиотеки“, допълни Венцеслава Генова. Те са създадени по проект на децата, а книжният фонд се формира от любими книги на ученици и родители. Четат се в свободното време – междучасия, преди или след часовете.
По думи на Генова новост в работата на Регионалното управление на образованието и училищата във Варна е т. нар. STEAM образование, което е приоритет на Министерството на образованието и науката – включване на родителите, привличане на бизнеса за реално участие в учебния процес, част от заниманията с учениците да се водят от външни лица, да имат договорни отношения с институциите, за да могат всички да работят съвместно и в синхрон в името на по-доброто образование на учениците. „За удовлетворяване на съвременните изисквания към образованието и потребностите на бизнеса е разработен проект „Дигитално образование за икономически растеж и социално приобщаване“ на Варненския свободен университет, което е новост в работата ни през тази година“, подчерта Венцеслава Генова. Основната цел на проекта е привличане на бизнеса в образователния процес като партньор, който да стане част от споделеното пространство за наука и образование, както и за създаване на иновативни педагогически практики в областта на предприемачеството, кръговата икономика, цифровите технологии и дигиталните решения на уроците, включително и преподаване на чужди езици. „Наблюдаваме и т. нар. защитени процеси и тези, по които пазарът има недостиг на кадри, за да направим предложения да се разшири списъкът с още професии“, обясни Венцеслава Генова.
Тя коментира още, че извеждането на иновациите в публичното пространство от иновативните училища е една от основните задачи на Регионалното управление на образованието във Варна, които ще бележат перспективите в развитието през настоящата учебна година както на институцията, така и на Министерството на образованието и науката, а и на всяко едно училище поотделно. Венцеслава Генова отбеляза, че в детските градини акцентът се поставя върху усвояването на българския език, включително и чрез дейности за обща и допълнителна подкрепа за личностното развитие. „Перспектива е да се работи за изграждане на култура за подпомагане, култура за иновации, култура за взаимодействие и темата за доверието. Перспектива в работата е чрез наблюдение да се установяват потребностите на децата и ученици. Това е с акцент личността и индивидуалността на всеки ученик, независимо дали има таланти в различни области, които трябва да се развиват, или за ученици, които имат образователни или поведенчески дефицити“, заяви Венцеслава Генова. Ще се работи за разширяване на рубриката „За директора“ в сайта на институцията, за да може да се поместват материали и документи, от които директорите да ползват опит и да обогатяват своя инструментариум, посочи Генова. „Ще продължим да разширяваме също рубриката „Приобщаващо образование“, както и Механизма за обхват на учениците, подлежащи на задължително обучение. Ще осигурим практически насоки за работещите в образователната система за подкрепа на детето в ситуации на раздяла и конфликт между родителите. Това е болна за обществото тема, за която през годината ще положим много усилия“, каза още Венцеслава Генова.
Марияна ВАЛЕНТИНОВА