Всяка година около 150 хиляди души само в Съединените щати научават, че имат рак на дебелото черво или ректума. Въпреки че редовните прегледи са намалили донякъде тази цифра, тя все още представлява сериозен здравен проблем. Например, ако вземете група от 23 мъже или 26 жени, тогава, статистически, един от тях най-вероятно ще развие този вид рак в даден момент от живота си. Но изглежда, че за първи път учените са успели да изложат пътна карта за борба с това заболяване.

Един от проблемите, свързани с този вид рак, е неговата устойчивост на обичайните лечения. Само около 10% от пациентите имат полза от тях, пише New Atlas. Така основният метод на лечение остава операцията, която включва отстраняване на раковия тумор. Въпреки че може да помогне на пациента да живее по-дълго, той също не е лишен от своите недостатъци, засягащи аспекти като ежедневието и комфорта.

Но учени от Института за изследване на рака Оливия Нютън-Джон към университета Ла Троуб, Австралия, откриха следа, която може да революционизира начина, по който се борим с рака на червата. Те откриха, че реакцията на тялото към този рак зависи до голяма степен от специфичен набор от имунни клетки в дебелото черво.

Д-р Лиза Миелке, един от авторите на изследването, обясни, че тези гама делта Т клетки са като стражи на тялото в червата. Тези клетки непрекъснато наблюдават и защитават лигавицата на нашите черва, винаги готови да се борят с потенциалната заплаха от рак. Изследователският екип забеляза, че пациенти с рак на дебелото черво, чиито тумори имат повече от тези защитни клетки, се справят по-добре с болестта.

Но има и друга страна, която учените откриха в научната си работа. Проучване на огромната общност от микроби в дебелото черво установи, че молекула, наречена TCF-1, присъства в по-голямо количество върху тези специални Т-клетки. Оказва се, че тази молекула действа като спирачка, като предпазва нашите гама делта Т клетки от ефективна борба с рака на дебелото черво. Марина Яку, също участваща в проучването, обясни, че когато са премахнали тази молекулярна спирачка в лабораторни модели, имунните клетки стават по-активни, което води до значително по-малки ракови тумори.

Това новаторско откритие дава на учените нова насока за разработване на индивидуално лечение за рак на червата. Разбирането на взаимодействията между нашите имунни клетки, микробите в червата ни и молекули като TCF-1 ще ни позволи да намерим по-добри начини за диагностициране на това заболяване и потенциално по-ефективни лечения.

Това изследване хвърля светлина върху сложната връзка между микробите, имунните клетки и рака в червата. Той предлага възможности за потенциално намаляване на риска от развитие на рак на червата и подобряване на ефективността на лечението, което със сигурност е фар на надежда за много милиони хора.