Екип от учени от Масачузетския технологичен институт (MIT) и Бирмингамския университет (UB) публикуваха статия, в която очертават това, което според тях е успешен начин за откриване на биологичен живот и вода на планети в други звездни системи.

Ние изучаваме чужди светове по различни причини, но голямата награда ще бъде откриването на надеждни доказателства за живот извън Земята. Първата стъпка към това беше откриването на светове в т.нар. обитаема зона на звездите. Това условие позволява на водата да остане в течна фаза, създавайки условия за възникване на вида живот, който познаваме тук, на Земята. Други признаци за наличието на биологичен живот на други планети са някои химични елементи и съединения, които съпътстват жизнените процеси, например за това могат да сигнализират въглеродът и неговите съединения, както и фосфорът и кислородът.

Разбира се, не всичко е толкова недвусмислено. Днес например целият свят се бори с парниковите газове и емисиите на CO2. В същото време в земната атмосфера има само 0,04% въглероден диоксид, а в атмосферата на Марс – 95%. В атмосферата на Венера има дори повече – 96,5 % и тя определено не е благоприятна за биологичен живот. Смята се, че това се дължи на големите маси вода на Земята. Океанът поглъща около 80% от CO2, който се отделя от биомасата. Това е маркерът, който астрономите препоръчват да се разгледа.

Изследователите предлагат да се търсят екзопланети, които имат много, много малък процент въглероден диоксид в атмосферата си. На такава планета може да се очаква да се открият големи количества течна вода, което рязко увеличава шансовете за развитие на биологичен живот, но наличието на вода не означава непременно наличие на живот. Затова, за да го открием, трябва да търсим и наличието на озон. Той е по-лесен за откриване в спектъра на атмосферите на екзопланетите, отколкото кислородът. Ако на дадена планета има биомаса, поглъщаща въглерод е много вероятно тя да произвежда кислород. Когато е изложен на звездна светлина, кислородът ще се трансформира в озон и ако има много биомаса, озонът също ще е в изобилие, пише kaldata.com.

„Ако видим озон, има доста голяма вероятност той да е свързан с консумацията на въглероден диоксид от живота, и това няма да са просто няколко бактерии. Това ще бъде биомаса от планетарен мащаб, способна да преработва и взаимодейства с огромни количества въглерод.“, твърдят авторите на статията.

За наше щастие космическият телескоп „Джеймс Уеб“ в момента може да измерва въглеродния диоксид на планетите, които може да наблюдава, подобно на това, което направи с луната на Юпитер (Европа) по-рано през тази година