Според проучване, публикувано в The Planetary Science Journal, ядрена бомба може да унищожи опасен малък астероид. Но ядрен удар върху голям астероид ще го разбие на парчета и тези фрагменти ще продължат да заплашват нашата планета. Може би те дори ще доведат до поредица от удари върху повърхността на Земята. Но наистина ли е лоша идея да се разстреля приближаващ астероид? Ако използвате правилната техника, можете да използвате ядрена експлозия, за да промените траекторията на астероид, смятат учените. За това пише ScienceAlert.

Учените са създали инструмент за симулация, който може да симулира какво би се случило, ако ядрена бомба избухне на повърхността на застрашаващ Земята астероид. Този инструмент помага да се подобри разбирането за това как радиацията от ядрена експлозия взаимодейства с повърхността на астероид и също така изучава динамиката на ударната вълна, която може да повлияе на вътрешността на астероида.

Според учените, ако има достатъчно време за подготовка, е възможно да се изпрати ядрена бомба до опасен за Земята астероид, когато той все още е на милиони километри от нас. В резултат на експлозията или ще има промяна в траекторията на полета, или унищожаването на този астероид на по-малки части. Но те няма да стигнат до Земята. Ако такава експлозия се случи близо до планетата, отломките могат да паднат на Земята и да причинят още повече щети. Въпреки че има вероятност в този случай астероидът да прелети след експлозията.

Снимка: ScienceAlert

Благодарение на мисията DART, в която космическият кораб умишлено се блъска в астероида Dimorph, за да промени траекторията си, учените научиха много за това какво е необходимо, за да се отклони опасен астероид.

Новият модел на учените, наречен X-ray Energization Model, дава на изследователите инструментите да използват прозренията, получени от DART, когато изучават как ядрен удар може да бъде алтернатива на мисиите с кинетичен удар.

Според учените ядрените бомби имат най-високата енергийна плътност на единица маса от всички човешки технологии, което може да ги направи безценен инструмент за смекчаване на астероидната заплаха.

Но прогнозирането на ефективността на потенциална мисия за отклонение или унищожаване с ядрено оръжие зависи от точното моделиране на ефекта от рентгеновите лъчи на ядрения взрив върху астероида и в резултат на това върху разрушаването на скалата, казват изследователите. Авторите на изследването казват, че техните високопрецизни симулации могат да проследят фотони, които проникват през повърхността на съдържанието на астероида, като същевременно отчитат по-сложни процеси.

Ако възникне истинска извънредна ситуация, симулациите ще бъдат от решаващо значение за предоставянето на вземащите решения на критична информация, базирана на риска, която може да предотврати сблъсък с астероид, да защити критична инфраструктура и да спаси животи, казват учените.

Превод: GlasNews.bg