Предишни изследвания вече показаха, че има компоненти в кръвта на млади бозайници, които биха могли да представляват потенциален интерес при търсенето на „лек за стареенето“. В нов странен експеримент учени от САЩ и Русия свързаха кръвоносната система на млади и стари мишки и откриха нещо любопитно.

Общо експериментът продължи 12 седмици, като през това време учените установиха забавяне на клетъчното стареене при старите гризачи, както и увеличаване на продължителността на живота им с цели 10%. Резултатите изглеждат много впечатляващи, но те са много по-ниски от лечението с кръвопреливане при хора.

Дори ако оставим настрана огромната биологична разлика между мишките и хората, има много неизвестни и сериозни рискове, свързани с подобно лечение за реципиента, да не говорим за етичността на подобно дарение, пише Science Alert.

Нещо повече, според клетъчния биолог от университета Дюк Джеймс Уайт, 12 миши седмици могат да се равняват на 8 човешки години, което е доста непрактичен период от време за физическа връзка с някого по потенциално смъртоносен начин.

Изследователят отбелязва, че елементите, движещи този "процес на подмладяване", все още не са известни - дали са протеини или метаболити, или нови клетки, които младата мишка произвежда? Освен това може да се окаже, че младата мишка просто буферира стара кръв, причиняваща стареене.

За да отговорят на тези въпроси, генетикът от Харвардския университет Боханг Джанг и колеги свързват кръвообращението на двойки млади мишки на възраст около 3 месеца, двойки стари мишки (на възраст около 2 години) и двойки стари и млади мишки. След това изследователите сравняват резултатите.

Резултатите показват, че стари мишки, хранени с млада кръв, имат по-високи концентрации на регулаторни съединения като трикарбоксилна киселина. Учените смятат, че това е доказателство за химически процеси, които обикновено се прекъсват от стареенето. Тези гризачи също така показват увеличено производство на митохондриални електроцентрали, намалено възпаление и по-висока експресия на гени, свързани с по-дълъг живот.

Авторите на изследването отбелязват, че този ефект корелира с по-висока продължителност на живота, подобрени физиологични параметри и глобално подмладяване. Изследователите отбелязват, че тяхната тримесечна връзка с кръвообращението е по-ефективна от краткосрочното кръвопреливане (5 седмици), което учените са изследвали преди това.

Имайте предвид, че докато Джанг и колегите преглеждаха проучването, беше публикувано друго проучване, използващо подобни методи. Уви, разкри много лоша новина за младите мишки донори - учените установиха, че в резултат на кръвопреливане продължителността на живота им е намалена.

Тези резултати предполагат, че самият обмен на цели клетки причинява промени, например чрез заместване и разреждане на броя на старите увредени клетки, към които животното донор е принудено да живее след процедурата.

Джан и колегите му обаче не са успели да намерят никакви доказателства, че по-младите видове клетки се задържат някъде, като например в костния мозък. Въпреки че техният положителен ефект върху тялото на по-възрастните мишки все още остава.

В бъдещи изследвания учените планират да се съсредоточат върху откриването на сърдечно-съдовите компоненти, които са в основата на тези невероятни ползи.