От векове учените се опитват да разберат какво се случва в човешкия мозък, когато той умре. Учените са провели стотици изследвания с надеждата да разберат как човешкият мозък умира от недостиг на кислород и сега изглежда, че са успели.

В нова статия изследователи, изучаващи ефектите от смъртта върху мозъка, най-накрая са успели да определят последователността от събития, които водят до евентуално спиране на невронната активност и са открили нещо интересно, пише IFLScience. Авторите на изследването смятат, че откритията им не само хвърлят светлина върху вечна мистерия, докладвана от оцелели близо до смъртта, но също така биха могли да доведат до нови медицински интервенции за обръщане на мозъчната смърт.

За разлика от нашето тяло, мозъкът не спира да работи в един миг. Когато доставките на кислород се изчерпят, невроните бързо изчерпват клетъчното гориво (ATP) и се дестабилизират. Този процес води до освобождаване на невротрансмитера глутамат, което води до повишаване на невронната активност след смъртта на човек.

Според автора на изследването Северина Махон, учените са забелязали, че невронните мишени изглежда се изключват в началото, но след това има скок в мозъчната активност - по-специално има увеличение на гама и бета вълните. По-ранни проучвания вече показват, че тези вълни са свързани със съзнателното преживяване на човек и следователно в този контекст те могат да бъдат включени в преживяванията близо до смъртта, докладвани от хора, които са претърпели сърдечен или респираторен арест.

След още известно време тази невронна активност затихва и настъпва електрическа тишина, но дори това не е краят на живота на човешкия мозък. Учените са забелязали, че тази тишина внезапно се прекъсва от вълна с висока амплитуда, която се разпространява в целия мозък, причинявайки необратими функционални и структурни промени. Учените нарекоха това явление „вълната на смъртта“, която се причинява от деполяризация в последните моменти от живота на човешкия мозък.

Според съавтора на изследването Antoine Carton-Leclerc, учените наричат ​​това критично събитие аноксична деполяризация (AD) и то води до смърт на неврони в цялата кора. Според екипа това събитие е „последната мелодия“ на нашия мозък и бележи прехода към прекратяване на цялата мозъчна дейност.

Добри новини: Учените са открили също, че тази „вълна на смъртта“ всъщност може да бъде обърната. За да се направи това, е необходимо да се реоксигенира човешкият мозък, преди „вълната на смъртта“ да завърши своята работа. Досега обаче учените не са успели да разберат къде точно в мозъка започва тази смъртоносна пулсация и как се разпространява.

В ново проучване учените измерват електрическата активност в мозъците на плъхове, страдащи от болестта на Алцхаймер. Те открили, че "вълната на смъртта" произхожда от възбудителни неврони в по-дълбоките слоеве на кората - вероятно защото тези специфични нервни клетки имат впечатляващи енергийни нужди.

След това учените се опитаха да реоксигенират мозъците на плъхове и откриха, че целият процес всъщност може да бъде обърнат: резервите на АТФ се попълват и невроните се реполяризират. Сега учените смятат, че същата реакция вероятно присъства и при хората.

Екипът вярва, че констатациите показват, че смъртта не е линеен процес и че може също да е възможно да се обърне мозъчната смърт и да се върне човек от ръба, след като нивата на мозъчната активност се върнат към нормалното.