Днес диабетът се превърна в сериозен здравен проблем за много хора по света. Намирането на нови начини за борба с него е от голямо значение. Изследователи от Швеция са открили нов и доста уникален подход за лечение на болестта: използване на очите като място, което помага да се контролират нивата на кръвната заха

При пациенти с диабет тип 1 имунната система функционира неправилно. Той погрешно се насочва и унищожава клетките на панкреаса, които произвеждат инсулин, хормонът, отговорен за регулирането на нивата на кръвната захар. Без него здравето ни може да се влоши.

Ново обещаващо лечение включва създаване на нови клетки, подобни на панкреаса, от собствените стволови клетки на пациента, пише New Atlas. След това се поставят в малко устройство и се въвеждат отново в тялото на пациента. Въпреки че това звучи невероятно, има една голяма уловка. Тялото ни често възприема това устройство като нашественик и се опитва да го изгони. За да се предотврати това, пациентите са принудени да приемат лекарства, които потискат имунния отговор на организма. Но това не е идеален вариант, тъй като ги прави по-податливи на различни видове инфекции.

Шведски учени се притекоха на помощ. Те си помислиха: "Ами ако поставим това устройство на място, където имунната система няма достъп до него?" И откриха малко вероятен отговор: окото.

Поставянето на такова устройство в окото ви може да е озадачаващо, но има реални ползи от него. Окото е своеобразна "безопасна зона", защото няма агресивни имунни клетки, които биха могли да атакуват устройството. Освен това мрежата от кръвоносни съдове на окото позволява на новопроизведения инсулин бързо да навлезе в кръвния поток. Допълнителен бонус е, че лекарите ще могат просто да погледнат в очите ви и да видят как върви контролът на диабета ви.

В своите експерименти екипът създаде малко клиновидно устройство и го постави в част от окото на мишка. Това устройство съдържаше малки версии на органи, произвеждащи инсулин. Резултатите бяха отлични: устройството остана на място и работеше безпроблемно няколко месеца.

Това изследване е нещо повече от победа в борбата срещу диабета. Той отваря вратата за окото да се превърне в потенциална точка за лечение на други заболявания, които се възползват от защитата на нашата имунна система. Изследователите смятат, че това е само началото. Те си представят бъдеще, в което такива устройства биха могли да имат вградена електроника или дори да освобождават лекарства с дистанционно управление.

Тъй като науката продължава да намира по-добър начин за лечение на диабет, този иновативен подход може да ускори процеса и да улесни хората, живеещи с болестта.