В австралийския университет Флиндърс екип от изследователи направи откритие за произхода на рака чрез изучаване на специални структури в нашата ДНК, известни като кръгови РНК. За разлика от типичните линейни вериги на РНК, кръговите РНК образуват затворени вериги и са привлекли научен интерес поради тяхната потенциална роля в развитието на заболявания, включително рак. Те научиха, че тези структури могат тихо да се намесват във функционирането на нашето тяло и да доведат до катастрофални последици.

Чрез внимателно проучване учените са открили, че кръговите РНК могат да се прикрепят към ДНК, което служи като план за създаване и поддържане на нашите тела, пише Knowridge. Тази добавка понякога въвежда грешки в чертежа, подобни на печатни грешки в учебник. Те могат да нарушат клетъчната функция и потенциално да доведат до заболявания като рак, казват учените.

Значението на това откритие стана ясно след изследване на кръвни проби от новородени. Екипът сравнява кръвни проби от бебета, които по-късно са развили левкемия, с тези, които не са, и открива повишени нива на определена кръгова РНК в групата пациенти. Това откритие предполага, че тези РНК могат да играят роля в това защо някои хора развиват рак, а други не.

Д-р Ванеса Кон, един от авторите на изследването, отбеляза, че тези кръгови РНК могат да се групират и да причинят множество промени в ДНК едновременно, като по този начин ускоряват трансформацията на здрава клетка в ракова. Това подчертава опасния характер на тези генетични елементи.

Последствията от тези открития са огромни, тъй като те биха могли да проправят пътя за лечение и превенция на рака. Екипът на университета Flinders продължава да изучава как circRNAs влияят на други заболявания и тяхната работа обещава да обогати нашето разбиране за това как болестите се проявяват и развиват. Техният напредък дава надежда за разработването на по-точни диагностични инструменти и ефективни лечения, приближавайки се към потенциално предотвратяване на заболявания като рак, преди те да се развият напълно. С всяко ново откритие изследователите получават нова информация, която един ден може да доведе до пълна и ефективна профилактика на тези заболявания.