Ще сложат камери и най-вероятно отново ще затворят залата за посещения

Фалшивата новина е, че са унищожени праисторическите рисунки в пещерата Магурата край видинското село Рабиша. Истината е, че неизвестен вандал е надраскал върху една от скалите в Залата с рисунките следния надпис: “Ради, Павчо, 2019, Антов”.

Скандалът обаче идва в момент, в който усилено се работи върху

кандидатурата

на рисунките

за включване

в списъка на

ЮНЕСКО

със световното културно-историческо наследство.

Кандидатурата на Магурата е внесена в ЮНЕСКО още през 1984 г. и оттогава е в листата на чакащите. За да се стигне до вписване, трябва да се извърви тежка процедура по подготовка и оценка - нещо, което стартира реално едва в последните години. С финансиране от Министерството на културата е реализиран проект за 3D заснемане на цялата Зала с рисунките, а в момента международен екип извършва предварителен анализ за реставрация и консервация.

Скандалът тръгна точно в този момент от снимка, публикувана във фейсбук от Андрей Шурелов и подета от медиите с гръмки заглавия, че праисторическите рисунки са унищожени. Авторът споделя снимката на 14 май с текста: “Ради, Павчо и Антов, 2019! Да се знае! Историята продължава да се пише - съжителство на рисунки на 12 000 г. и на надписи на няколко дни. След още 12 хил. год. новият надпис ще е древен и изследователите ще спорят кой/кои са тези Ради, Павчо и Антов!”.

Още същия ден кметът на Белоградчик Борис Николов изпратил директора на Общинския исторически музей Ивайло Крумов да провери. При огледа е установено, че

няма повредени

рисунки

Това се вижда и от снимката на Шурелов - графитът е върху скала до т. нар. Ловна сцена, но не я засяга. Самият той уточнява, че заснетият графит е на 5-6 м от рисунките.

Кога се е появил, кога е изчезнал и дали авторът му ще бъде разкрит - не е ясно. Случаят се проверява от полицията. Ясно е обаче, че освен подготовката на консервацията и реставрацията на рисунките трябва да бъдат взети още мерки за охраната им. “Ще бъдат поставени камери за видеонаблюдение и ще има промяна в начина на работа на екскурзоводите, които ще излизат последни от Залата с рисунките”, каза кметът Николов. Не е изключено достъпът да бъде силно редуциран.

Влизането в пещерата и сега е строго регламентирано - тя се заключва и посещението става само в работно време с екскурзовод. Преди време Залата с рисунките беше изцяло затворена за посетители, но това предизвикваше недоволството на туристите. От отварянето ѝ всички бяха доволни и до сегашния инцидент не е имало повод за страхове, казват от общината.

Факт е, че в

залата има много

драсканици

По време на 3D заснемането, извършено от учени от Националния археологически институт към БАН, е установено, че в различни периоди е имало различни вмешателства. Установени са десетина латински надписа от I-II в., един от които вероятно е посвещение на богинята Диана. Има издълбани надписи и на старобългарски. Един от средновековните е датиран в XVIII в.

При сравнението на снимки, правени в различни години през XX в., се оказало, че върху Ловната сцена също е имало интервенции. Това е станало в средата на 80-те години на ХХ век. Големи поражения са нанесени в началото на 90-те, когато пещерата била без стопанин, както и в следващите години, когато я стопанисва частна фирма.

“За първи път посетих Магурата и останах шокиран от надрасканите рисунки, а най-лошото е, че после са били зацапани с четка и парцал. Просто направих снимката и я качих във фейсбук. Не мога да кажа дали те са провокация преди изборите, но са факт”, коментира пред “24 часа” авторът на кадъра Андрей Шурелов.

Той е от Приморско, работи в банка, а историята и туризмът са му хоби. С приятеля си Мескян Палов въз основа на сложен математически анализ защитил теория, че траките са създатели на перфектен годишен календар.

Познавал се от фейсбук с предишния кмет на Белоградчик Емил Цанков. Смята, че тогава режимът е бил по-добър - залата да се отваря рядко и само по заявка.