Новите изтребители Ф-16 могат да пристигнат у нас  най-рано през 2023 година,  при условие, че правителствата на САЩ и България успеят да постигнат окончателна договореност до този юли, заяви в Пловдив Джеймс Робинсън, представител на корпорацията Локхийд Мартин, производител на самолетите.  

Техен екип представи качествата на последния модел Ф-16 Блок 70,  осем машини от който се очаква да бъдат закупени от българска страна.  Това е най-новата разработка на компанията, за която вече има заявки от България, Словакия и Бахрейн, посочи Джеймс Робинсън.  

При постигане на междудържавно решение, компанията веднага осигурява възможност за обучение на български пилоти в американските авиобази. То продължава между девет месеца и една година, като в първия период летците ще усвоят цялата летателна подготовка с Ф-16, а в останалите три месеца на  свой ред  ще бъдат обучени  за инструктори на другите български пилоти при завръщането си. 

Производителят гарантира осем хиляди часа  безсервизно ползване, което прави този самолет значително по-евтин за поддръжка от останалите аналози, каза Робинсън.  Тази версия на Ф-16 е най-добрата до момента и осигурява най-успешни показатели за бойни и патрулни мисии, полезен товар, таван и радиус на действие, здравина на корпуса и последно поколение оръжейни системи за насочване и самоотбрана,  включително „снайперско“ прицелване, изтъкна представителят на концерна, самият който е бил дългогодишен пилот на такъв изтребител.  

Усъвършенстваната му радарна система може да проследява едновременно до 20 наземни и въздушни цели,  след което автоматиката сама подбира най-подходящото оръжие за поразяването им, разказа експертът. 

Той наблегна и на друго значимо предимство пред останалите машини от този клас – уникална система за избягване на сблъсък със земята.  Това е специален софтуер, който сработва в случай че при претоварване или  друга причина пилотът е в безсъзнание или временна неспособност да управлява самолета. 

Тогава изкуственият интелект поема управлението и дори при стръмно високоскоростно  пикиране към земята, може да го изравни,  след това отново да издигне на безопасна височина и с да продължи полета с подходяща скорост, избягвайки катастрофа.Така системата в продължение осигурява време на пилота да се възстанови и отново да поеме контрол, обясни Джеймс Робинсън.  

По думите му, в случай на постигната договореност, корпорацията ще насочи инвестиционен интерес за съвместни дейности по поддръжката на самолетите с български фирми от този сегмент.