Филмите и телевизионните предавания създават впечатлението, че космическите станции са асептична и чиста среда. Но навсякъде, където има хора, има и всички бактерии, които носим със себе си. Бактериите са намерили ниши в Международната космическа станция (МКС) и тъй като могат да еволюират доста бързо, се наблюдава как един вид се различава от земните си събратя.

Въпросните бактерии са щамове на Enterobacter bugandensis. Това е опортюнистичен патоген, което означава, че може да причини заболяване само ако гостоприемникът вече е „разстроен“, например ако вече се бори с болест или ако е с отслабен имунитет. Бактерията е известна с това, че е мултирезистентна, което означава, че няколко антибиотични лечения вече не са ефективни в борбата с нея. Затова е важно да се разбере какъв е видът на тази бактерия в орбита.

През 2018 г. на МКС бяха открити пет щама на тази бактерия, а новата работа съобщава за съществуването на 13 щама на космическата станция. Въпреки че предишният анализ отчиташе сходства, по-задълбочената генетична работа предполага, че под стреса на такава уникална среда щамовете на МКС биха могли да мутират по множество начини, за да станат както генетично, така и функционално различни от E. bugandensis, която откриваме на Земята.

„Идентифицирахме някои гени от нашето проучване, които присъстват изключително в организми, свързани с МКС, но не и в техните земни аналози“, пишат авторите в статията.

Разбирането на начина, по който бактериите еволюират в космоса, е важно за опазване на здравето на астронавтите, а също и за разработване на алтернативни подходи за борба с тези патогени. В случая с тези прясно еволюирали щамове адаптацията им към микрогравитация може да крие ахилесовите им пети.

„Тези гени потенциално биха могли да послужат като ценни цели за терапия срещу патогенни микроорганизми в уникалната среда на МКС“, продължават авторите.

Изследователският екип признава някои ограничения в генетичния анализ, така че не може да се твърди без съмнение, че тези щамове са такива, каквито са, само и единствено заради пространството, пише Все пак има много убедителни доказателства и те дори продължават да показват как тези щамове са интегрирани в общности от много различни бактерии, някои от които са и опортюнистични патогени, които са резистентни към множество лекарства.

Това съжителство може да е още един фактор, който е помогнал на организмите успешно да намерят своите ниши в средата на МКС с ниска гравитация, висока радиация и повишено съдържание на въглероден диоксид.