Националните външни оценявания в 4-и, 7-и и 10-и клас да се провеждат през последната седмица за етапа. Това предлага председателят на Съюза на работодателите в системата на народната просвета на България и директор на 119-о СУ "Акад. Михаил Арнаудов" Диян Стаматов.

В момента седмокласниците и десетокласниците полагат изпити 2 седмици преди края на учебна година и така, освен за тях трябва да мислят и за оформянето на срочните и годишните си оценки.

Затова по думите на Стаматов е време външните оценявания да бъдат така организирани, че да носят радост, а не стрес за всички-ученици, родители, учители.

В допълнение той посочва, че е размяната на учители между училищата при определяне на квестори е излишна, тъй като това не води до обективност, а до излишно напрежение. Предлага и видеонаблюдението да отпадне за външните оценявания и да остане само за матурите.

Според него е време изпитите да съответстват на целта, за която са предназначени - да измерят нивото на подготовка на знания, но и да бъде направена сериозна редакция на учебното съдържание при необходимост.

"Време е практичността в изпитите да бъде ясна, видима и измерима. За да се спре с учене заради самите изпити", посочва още в позицията си Стаматов.

Той предлага да се мисли и към насока намаляване на административната тежест при провеждане на изпитите. По думите на Стаматов изключително огромното количеството от протоколи излишно усложнява цялата организация.

По отношение съдържанието пък директорът предлага текстът по български език да бъде съвременен, (не само от днешен автор) близък до днешните ученици. Без архаични думи. Изцяло практичен.

Според него трябва да се залага на текст, който да показва времето ни. По думите му за целта най-лесно би било да бъде конкретно поставена задача на авторите и те да подготвят текст.

Малките матури: 111 хил. ученици от VII и X клас залягат над българския