Пътниците във високоскоростните влакове Thalys и Eurostar ще подлежат на паспортни проверки и в безвизовата шенгенска зона. Споразумение за това беше постигнато между правителствата на Обединеното кралство, Франция, Холандия и Белгия.
Влаковете обслужват линиите между Лондон, Париж, Брюксел и Амстердам.
Това ще даде възможност на полицията и на службите за сигурност да проверяват дали на борда не пътуват издирвани престъпници и терористи. Превозвачите ще изготвят и списъци на пасажерите по подобие на тези във въздушния транспорт.
Четирите държави започнаха преговори по засилване на мерките за сигурност в жп транспорта след инцидента с влака от Амстердам за Париж на 15 август 2015 г., когато на гарата в Брюксел в него се качи въоръжен с автомат мъж, който се опита да стреля по пътниците. Тогава група пасажери, в която имаше няколко американски морски пехотинци успя да го обезвреди преди да махне предпазителя.
Целта на паспортните проверки е да се свери името на пътника с това върху билета. Списъците пък ще бъдат предоставяни на службите, които ще ги съпоставят с базите данни за издирвани терористи.
"Намерението ни е системата да започне да функционира до края на годината. Работна група сега ще проведе консултации с Thalys и Eurostar, за да може първият проект за предложение да е готов до края на март", заяви белгийският вътрешен министър Ян Ямбон.
На практика паспортните проверки вече са факт във влаковете Eurostar, които свърват Лондон с Париж и Брюксел.
Досега превозвачите се противопоставяха на засилените проверки и на списъците, тъй като според тях системата е твърде скъпа и ще доведе до удължаването на пътуването с високоскоростните влакове, което е тяхното основно предимство пред стандартните.
Обикновените международни влакове, както и автобусните и фериботните превози, не са обхванати от споразумението, подписано между четирите държави.
Белгийските медии отбелязват от него и отсъствието на Германия, която също използва влаковете Thalys към Белгия и Холандия и има собствени високоскоростни жп услуги към съседните държави чрез влаковете ICE.
Според Ямбон причината за това са предстоящите избори в страната тази есен. Министърът посочи, че ако новата система за сигурност се окаже ефективна, Германия ще се присъедини към нея.
Европейската комисия също на няколко пъти се опита да предложи засилване на сигурността в жп транспорта в Европа, но не стигна до законодателен текст заради липсата на ентусиазъм у превозвачите.