НАСА официално обяви, че техният малък космически кораб LunaH-Map е успял да открие воден лед на повърхността на Луната близо до южния полюс и сега мисията му е завършена.

Още през ноември миналата година в рамките на мисията Artemis 1, заедно с космическия кораб Orion, който обиколи Луната и се върна на Земята, бяха изстреляни още няколко апарата в космоса. Много от тях изпълниха научните си задачи, но някои не успяха. Първата категория включва космическия кораб LunaH-Map, оборудван със специални инструменти за търсене на воден лед на лунната повърхност. Според учените всъщност устройството е спряло работата си през май, когато е имало проблеми с двигателя, но НАСА обяви края на тази мисия едва сега, пише Space.

Космически кораб LunaH-Mapцял екран
Космически кораб LunaH-Map Снимка: NASA

Изстрелването на такива малки сателити е рискована мисия, според Лори Глейз от НАСА, тъй като те са предназначени да тестват границите на това, което може да се постигне с по-евтини изследователски сонди.

Специален спектрометър LunaH-Map може да открие вода и лед на повърхността на Луната, което беше потвърдено по време на тази мисия, продължила няколко месеца. Въпреки че сателитът не успя да картографира местоположението на тези находища на ценен ресурс.

Сега учените ще анализират получените данни и дизайнът на това устройство ще бъде използван в бъдещи мисии до Луната, съобщи НАСА.

Подобен спектрометър ще бъде поставен на други космически кораби на НАСА, като Lunar-VISE или Lunar Vulkan Imaging and Spectroscopy Explorer, които също ще изучават лунната повърхност. Те ще бъдат изстреляни в близко бъдеще като част от програмата Commercial Lunar Payload Services, която финансира изстрелването на частни спускаеми апарати и лунни роувъри, предназначени за различни научни изследвания на Луната.

Лунацял екран
Снимка: NASA

След приключване на основната част от мисията Artemis 1, тоест успешното изстрелване и връщане на Земята на безпилотния космически кораб Orion, НАСА сега се подготвя за мисията Artemis 2. Очаква се през 2024 г. четирима американски астронавти да облетят около Луна на същия космически кораб.

Но основната цел на НАСА е да осъществи дългоочакваното кацане на астронавти на Луната през 2025 и 2026 г. като част от мисията Artemis 3 след пет десетилетия отсъствие на земляни на нашия спътник.