Много е вероятно, ако четете често Kaldata, да сте запознати с това колко много лична информация бива открадната или изтича в Интернет всекидневно. Десетки хиляди, понякога милиони записи лични данни се появяват в даркуеб пространството, където престъпници продават самоличности, банкова информация и акаунти, като евтина стока, която застрашава огромен брой хора.

И ако ние, в качеството си на обикновени потребители, нямаме власт, с която да задължим компаниите да пазят данните ни, които им предоставяме доброволно, то може да направим едно-две неща, така че да се предпазим от това регистрацията ни в социалните мрежи или електронната ни поща да бъдат откраднати. Като например да внимаваме на кого предоставяме тези данни, както и да спазваме съветите за интернет хигиена, като например да не използваме имейл адреса, с който контактуваме с колегите и работодателя си, за вписване в сайта за онлайн игри, който сме намерили случайно. А също така да не използваме една и съща парола за множество сайтове. Или това на определен период да променяме тези пароли, така че даже и да ни бъдат откраднати, то да не може да влязат в регистрацията ни.

Съдейки обаче по наскоро публикуван доклад, малцина са тези, които спазват тези правила. Може би 1050 човека да не звучи точно като представителна извадка за всички интернет потребители, но проучването на Bilendi, направено за европейския имейл доставчик GMX е показателно.

Едва една пета (21%) от анкетираните британци, са заявили, че използват различна парола за всеки акаунт, докато 64% от анкетираните заявяват, че използва една парола за няколко и даже за всичките си регистрации, а девет процента заявяват, че никога не са променяли своята парола за главния си имейл.

„Важно е за всички да приемат сигурността на своите имейл акаунти сериозно, тъй като те са в центъра на нашия дигитален живот. Веднъж превзели имейл регистрацията ви, хакерите могат бързо да поемат контрола над останалите ви дигитални акаунти, използвайки го, за да променят всичките ви пароли. Много от тях съхраняват данни за банковата ви сметка“, обяснява Йън Ойтен, управляващ директор на GMX.

Ето и някои други наблюдения, извлечени от проучването на GMX.

43% от запитаните споделя, че запомнянето на пароли за всичките им регистрации е непосилна задача за тях, като 30% споделят, че имат над 10 активни регистрации. За осем процента от запитаните, запомнянето на паролите им е стрес, който те сравняват с развод или смяната на работа.

Една пета споделят, че са използвали, че са използвали при избора си на парола са използвали името на любимия си футболен отбор, името на домашни си любимец. Това е опасна практика, съветват GMX, понеже представлява информация, която лесно може да се намери в социалните мрежи. А по-малко от една десета (8%) от анкетираните използват мениджър на пароли.