Проучване установи, че обратните следи могат да бъдат избегнати по време на пътуване със самолет чрез регулиране на височината на самолета. В повечето случаи говорим за промени от само няколкостотин метра. Според учените това може да е най-лесният начин да се намали влиянието на авиацията върху климата на Земята.

„Пренебрегването на толкова важен въпрос би било глупаво“, казва Естер Розенбранд от Делфтския технологичен университет в Холандия.

Днес авиацията все още представлява малък, но бързо нарастващ дял от емисиите, които причиняват глобалното затопляне на планетата. Емисиите от авиационни двигатели не са CO2, а по-скоро водни пари и азотни оксиди.

Такива емисии се виждат в небето под формата на обратни следи, оставени от летящите самолети. Небесните пътеки се появяват, когато водните пари и саждите попаднат в студени и влажни условия и започнат да поемат радиация в атмосферата.

Розенбранд и неговият екип решиха да видят дали тези пътеки могат да бъдат избегнати чрез промяна на височината, на която летят самолетите, пише New Scientist. По този начин могат да се избегнат атмосферните условия, които произвеждат обратни следи.

Такъв изход от ситуацията се обсъжда отдавна, но експертите все още трябва да разберат много нюанси, например колко допълнително гориво ще е необходимо за промяна на височината на полета.

Учените в нова статия моделираха как траекториите на полета трябва да се променят, за да се избегне образуването на обратни следи. Проучването разчита на данни от близо 6 милиона полета, както и на измервания на температурата и влажността, взети от глобална мрежа от метеорологични балони.

В крайна сметка изследователите откриха, че половината от полетите, които създават следи в небето, биха могли да избегнат ефекта чрез спускане само на 609 метра или по-малко. Изследователите също установиха, че ще изисква само малко количество допълнително гориво и няма да създаде проблеми с въздушния трафик.

„В рамките на настоящата структура на въздушното пространство може да се направи много“, подчертава Розенбранд.

Робърт Саусен от Германския авиокосмически център казва, че проучването е в съответствие с по-ранните открития. Той обаче казва, че разчитането на отклонения във височината е „преждевременно“ без по-точни прогнози за обратните следи и тяхното въздействие върху климата.

Въпреки това някои авиокомпании вече са започнали да променят височината на полета. Например през 2023 г. American Airlines проведе 70 тестови полета, по време на които самолетът остави наполовина по-малко следи.

Този месец Etihad Airways, базирана в Обединените арабски емирства, заяви, че ще започне да се бори с обратните следи, като използва метеорологични модели от британския стартъп SATAVIA, за да планира маршрутите на полета.

Адам Дюрант от SATAVIA казва, че повече от 100 тестови полета вече са използвали прогнозите на компанията. Средно при тези полети промените генерират ползи за климата около 10 пъти по-големи от допълнителните емисии в резултат на увеличеното търсене на гориво.

Превод: GlasNews