Дълго време се води дебат за това кога са се появили хората, кучетата и прилепите. Сега едно проучване твърди, че нашите предци са съществували заедно с динозаврите за кратко време.

Сред изследователите отдавна се води дебат за това кога са се появили плацентарните бозайници – групата, която включва хора, кучета и прилепи.

Някои вярват, че са съществували още по времето на динозаврите, преди астероид да удари Земята и да причини катастрофални разрушения. Други пък твърдят, че са се появили едва след като динозаврите са изчезнали.

Наскоро един задълбочен анализ на вкаменелости най-накрая дава отговора – нашите предци са съществували заедно с динозаврите преди влечугите да изчезнат.

Досега вкаменелости от плацентарни бозайници са откривани само в скали на възраст под 66 милиона години, което е времето когато астероидът ударил Земята.

Колосалното събитие заличило всички динозаври с изключение на птиците и други по-малки животни като гущери и жаби.

В нова статия, публикувана в списание Current Biology, екип от палеобиолози използвали статистически анализ на вкаменелостите, и успели да установят, че плацентарните бозайници възникнали преди масовото изчезване, което означава, че са съществували съвместно с динозаврите за кратко време.

Доказано е, че приматите, групата, която включва човешката линия, както и Lagomorpha - зайците и Carnivora - кучетата и котките са еволюирали точно преди масовото изчезване, което означава, че предците ни са живели с динозаврите.

След като са преживели удара на астероида, плацентните бозайници бързо са се диверсифицирали, вероятно подтикнати от загубата на конкуренция в лицето на динозаврите, казват изследователите, пише vesti.bg.

Водещият автор Емили Карлайл от Училището по наука за земята в Бристол каза: „Събрахме хиляди вкаменелости от плацентарни бозайници и успяхме да видим моделите на възникване и изчезване на различните групи.“

„Въз основа на това успяхме да преценим кога са се развили плацентарните бозайници.“

„За съжаление не знаем как са изглеждали нашите предшественици от плацентарни бозайници тогава.“

„Много от най-ранните вкаменелости на плацентарни бозайници са на доста малки същества като Purgatorius – ранен предшественик на приматите – който е бил малко ровещо същество, подобно на дървесна земеровка.“

"Така че е вероятно много от нашите предци са били дребни катерички."

Съавторът Даниеле Силвестро от университета във Фрибург обясни: „Моделът, който използвахме, оценява възрастта на произход въз основа на това кога се появяват за първи път линиите във вкаменелостите, както и модела на видовото разнообразие през времето на дадена линия.“