Белите джуджета са звезди, които остават след смъртта на звезди като Слънцето. Те бавно, но сигурно изстиват, докато престанат да съществуват. Ново проучване, публикувано в списание Nature, показва, че някои от тези звездни трупове всъщност отнемат много повече време, за да се охладят, отколкото се смяташе досега. Това означава, че белите джуджета могат да създават енергия след своята "смърт", което противоречи на теорията, че те са инертни мъртви звезди. В резултат на това някои бели джуджета може да са милиарди години по-стари, отколкото предполагат астрономите.

Белите джуджета се раждат, когато звезди с приблизително същата маса като слънцето изчерпят горивото, необходимо за ядрен синтез в техните ядра, пише Space. Този запас се състои от най-лекия елемент във Вселената – водорода. Краят на термоядрения синтез води до компресия на ядрото на звездата под въздействието на нейната собствена гравитация. В резултат само ядрото на звездата остава под формата на бяло джудже. 97% от звездите в нашата галактика ще станат бели джуджета.

Преди това учените вярваха, че белите джуджета представляват почти инертни, последни етапи от живота на малките звезди. Беше теоретизирано, че плазмата в сърцевината на тези мъртви звезди се охлажда и втвърдява, защото топлината вече не се произвежда. Това кара белите джуджета да се втвърдяват отвътре навън в продължение на милиарди години.

Авторите на ново изследване вярват, че някои бели джуджета имат плътна плазма вътре, която не се охлажда, и са открили, така да се каже, извора на младостта, който се крие под черупките на някои от тези мъртви звезди. Вътре в тези неостаряващи бели джуджета, докато мъртвата звезда се охлажда, се образуват твърди кристали, които могат да плуват в по-плътна течност.

Бяло джуджеЦял екран
Авторите на ново изследване вярват, че някои бели джуджета имат плътна плазма вътре и са открили извора от младост, който се крие под черупките на някои от тези мъртви звезди. Снимка: space.com

Учените вярват, че докато този твърд материал се носи нагоре, той измества течния материал, който се движи надолу. Транспортирането на по-тежък материал към центъра на тези бели джуджета освобождава гравитационна енергия. Тази енергия може да се преобразува в топлина, като по този начин спира процеса на охлаждане за милиарди години.

Според учените те са открили напълно нов астрофизичен феномен и за първи път са открили нещо подобно в звезди от всякакъв тип. Ако някои бели джуджета могат да спрат процеса на стареене, тогава как се различават от своите „мъртви“ роднини?

Авторите на изследването смятат, че разликата между тях е свързана със състава на звездата. Някои бели джуджета се образуват от сливането на две различни звезди. Когато тези звезди се сблъскат, съставът на мъртвата звезда се променя по начин, който може да доведе до образуването на плаващи кристали.

Сега, когато астрономите изучават белите джуджета, те приемат, че колкото по-хладни са тези звезди, толкова по-стари са те. Но забавянето на охлаждането, изпитвано от тези странни бели джуджета, може да означава, че тяхната температура ги кара да изглеждат много по-млади, отколкото са в действителност. Така новото откритие може да промени начина, по който учените определят възрастта на звездите.