Учени твърдят, че вероятно са открили планета, където може да има живот, намираща се в близост до умиращо Слънце. Ако бъде потвърдено, това ще е първият път, когато потенциално поддържаща живот планета е открита в орбита около такава звезда - „бяло джудже“.

Планетата е открита в „обитаемата зона“ на звездата, където не е нито твърде студено, нито твърде горещо, за да съществува живот. Изследването е публикувано в месечните известия на Кралското астрономическо дружество.

Професор Джей Фарихи от University College London, който ръководи изследването, каза, че наблюдението е напълно ново за астрономите.

"Това е първият път, когато нещо се вижда в обитаемата зона на бяло джудже. Ето защо съществува възможност живот в друг свят да обикаля около бялото джудже“, коментира той пред BBC.

Докато много от големите звезди се превръщат в черни дупки, когато умрат, по-малките като нашето собствено Слънце се превръщат в бели джуджета – звезди, които са изразходвали цялото си ядрено гориво и са загубили външните си слоеве. Обикновено те са с размерите на планета и излъчват синкаво-бяла светлина, когато се формират за първи път.

Въпросната планета, на която би могло да има живот и която се намира на 117 светлинни години от Земята, се смята, че е 60 пъти по-близо до звездата си, отколкото е нашата планета до Слънцето.

Изследователският екип няма преки доказателства за съществуването на планетата, но движенията на 65 обекта с размерите на Луната, обикалящи около обитаемата зона на бялото джудже, предполагат, че тя е там. Разстоянието между обектите не се променя, което предполага, че те са под влиянието на гравитацията на планета, която се намира в близост.

"Това беше шок за екипа. Движението беше толкова зловещо прецизно, че не можете да измислите тези неща", каза проф. Фарихи.

Резултатите трябва да действат като стимул за астрономите да търсят активно директни доказателства за планети около белите джуджета. „Обикновено в астрономията, ако намерим такъв обект, това означава, че е нещо често срещано, просто не сме го видeли досега“, обясни проф. Фарихи.