Перспективата да се наредиш на дълга опашка може да бъде невероятно мъчение за някои хора. Същото изпитание може да дойде от рутинно чакане за доставка, докато постоянно гледате часовника си. Оказва се, че има наука зад това защо тези моменти се чувстват като агония, а скорошно проучване от Тексаския университет хвърля светлина върху причината, поради която мразим толкова много да чакаме.

Анабел Робъртс, експерт в изучаването на нашите навици за пазаруване и причините, поради които правим определени неща, се потопи дълбоко в света на очакванията, пише Newswise. Да, има цяло проучване, посветено на разбирането защо чакането на опашка в супермаркета може да се почувства по-болезнено от слушането на зациклена, досадна песен за десети път.

В работата си Робъртс и нейният екип разкриват тайните на човешкото нетърпение. В едната те разглеждат нашите решения, като например дали да изпълним задача сега или да я отложим за по-късно. Вторият е за чувствата - учените проследяват как настроението ни се променя от "Мога да се справя!" до "Защо, Вселена, защо?!" тъй като се приближаваме към завършването на едно или друго действие, свързано с очакване.

Оказва се, че желанието ни за завършване или нуждата ни да зачеркнем нещо от списъка си със задачи в ума си е огромна част от причината защо чакането може да се почувства толкова болезнено. След като провежда серия от експерименти, Робъртс установява, че хората са готови да плащат повече или да работят повече, за да свършат нещата по-бързо. Например да плащате допълнителен долар, за да не забавяте плащането, или да работите извънредно без заплащане, само за да отидете на почивка с чист ум. Въпросът е не само да получите наградата по-бързо, но и да избегнете натрапчивото усещане за незавършеност.

Забелязали ли сте някога, че последният етап на чакане изглежда най-дълъг? Робъртс разполага с данни в подкрепа на това усещане. Колкото повече наближаваме завършването, независимо дали става въпрос за ваксиниране или чакане на автобуса, толкова по-нетърпеливи ставаме. Сякаш вселената има изопачено чувство за хумор, добавяйки към разочарованието ни точно когато почти сме стигнали финалната линия.

Това има големи последици за бизнеса, казват експерти. Робъртс съветва клиентите да се подготвят за по-дълго чакане, за да си осигурят буфер в случай на форсмажорни обстоятелства. Изненадващо, това може да доведе до по-малко нетърпение, защото чакането може да се окаже по-кратко от очакваното.

Следващият й проект търси начини да направи чакането по-малко болезнено, като може би ни помага да правим по-интелигентни и по-информирани избори. Така че следващия път, когато се окажете в чакане и почувствате повишаване на кръвното си налягане, помнете: с вас всичко е нормално, това е просто човешката природа. Науката може лесно да обясни причините и работи върху начини да направи всеки момент на чакане по-малко болезнен за нас.