Това са 30 години от деня, в който е пуснат телескопът Хъбъл - и за да отбележи рождения си ден, обсерваторията ветеран е създала още едно изумително изображение на Космоса.

Този е от звездообразуващ регион, близо до нашата галактика Млечен път, на около 163 000 светлинни години от Земята.

По-големият обект е мъглявината NGC 2014; нейният спътник се нарича NGC 2020.

Но астрономите са нарекли сцената "Космическият риф", защото прилича на подводен свят.

Забележителните снимки, направени от планети, звезди и галактики, преобразиха представата ни за Космоса.

Всъщност има такива, които смятат, че Хъбъл е най-важният научен инструмент, създаван някога.

Все още е далеч от пенсионирането.

Небесно шоу шашна Южна България СНИМКИ

Американската космическа агенция (Nasa), която ръководи обсерваторията в партньорство с Европейската космическа агенция (Esa), казва, че операциите ще бъдат финансирани, докато останат продуктивни.

Миналата година данните му доведоха до публикуването на почти 1000 научни труда - така че тя продължава да застава начело на откритията.

Инженерите очевидно водят наблюдение за здравето на различните системи на Хъбъл. Приятно е, че и четирите инструмента на борда работят.

В миналото ахилесовата пета на телескопа е била шестте жироскопа, които помагат да се обърне и насочи съоръжението, поддържайки непостоянен поглед към целите в небето.

Тези устройства периодично се проваляха през годините и по време на последната си мисия за обслужване през 2009 г. астронавтите от космически совалки бяха натоварени със задачата да заменят всички шест.

Три впоследствие отново са затворени, но ученът по проекта Nasa д-р Дженифър Уайзман казва, че това все още не е проблем за сериозна загриженост.

"Номинално се нуждаем от три жироскопа, но можем да оперираме само на един поради изобретателността на инженерите", заяви тя.

Има увереност, че Хъбъл може да продължи да работи добре през 2020-те. Предполагаемият му наследник - космическият телескоп Джеймс Уеб (JWST) - предстои да бъде пуснат на пазара през следващата година, но присъствието в орбитата на тази по-модерна обсерватория в действителност просто ще разшири способността; това няма да направи Хъбъл излишен.

Това е така, защото новото съоръжение е проектирано да вижда Космоса на по-дълги вълни на светлината от Хъбъл. Дуетът ще се допълва и понякога ще преследва цели заедно, за да получи по-пълна перспектива.

Това е вълнуваща перспектива за астрономите навсякъде - но най-вече за онези в Европа, където Хъбъл е бил толкова ползотворно начинание, казва ученият от проекта Esa д-р Антонела Нота.

"От меморандума за разбирателство имаше гаранция, че европейските астрономи ще получат 15% от времето за наблюдение за продължителността на мисията. Ако погледна назад колко време са получили европейските астрономи - средно е 22%. И това е връстник - преразгледан процес, така че никога не ни е било необходимо да поставяме пръст на кантара. Европейските астрономи са креативни; те са интелигентни; те правят водеща наука “, каза тя пред BBC News.

Какво е допринесло Хъбъл за науката?

Това е малко клише, но Хъбъл наистина беше „машина за откриване“.

Преди пускането на телескопа през 1990 г. астрономите не знаеха дали Вселената е на 10 милиарда години или на 20 милиарда години.

Проучването на Хъбъл за пулсиращи звезди стесни несигурността и сега знаем изключително добре възрастта - 13,8 милиарда.

Обсерваторията изигра централна роля за разкриването на ускоряващото се разширяване на Космоса - пробив на Нобелова награда - и даде окончателното доказателство за съществуването на свръхмасивни черни дупки в центъра на галактиките.

Невероятно е да се мисли, че когато Хъбъл стартира, учените тепърва трябваше да откриват първата екзопланета - името, дадено на планета, обикаляща около звезда, различна от нашето Слънце. Днес Хъбъл е пионер в изследването на тези далечни светове, изследвайки атмосферата им, за да се опита да прецени тяхната природа.

И въпреки че искрящите осемметрови наземни телескопи вече могат да съвпадат - и дори да надхвърлят уменията на Хъбъл в определени области на изследване, космическият телескоп остава неподправен при навлизането в супер дълбоко.

Така наречените дълбоки полеви наблюдения, в които се взираше в малка част от небето дни наред, за да установи съществуването на много далечни, изключително слаби галактики, е едно от извисяващите се постижения в астрономията.

Тези изследвания ни показаха каква е била Вселената само няколкостотин милиона години след Големия взрив. Само JWST със своите фино настроени инфрачервени детектори все още ще навлиза в дълбочина.

Катрин Съливан беше един от астронавтите на борда на открития космически совал, когато пусна Хъбъл в своята орбита с височина 612 км на 25 април 1990 г. - ден, който тя разказва в неотдавнашна книга, Handprints On Hubble.

"Научното въздействие на Хъбъл е просто огромно. Но това, което всъщност не бях оценила истински, докато не започнах да пиша книгата си, беше степента, в която Хъбъл - поради своите великолепни образи и техните последици, свързани с умора - наистина е проникнал в популярната култура", каза тя BBC News.

„Виждам Хъбъл отстрани на ремаркета на U-Haul (под наем), на татуировки, на кутии за обяд, на ризи, в реклами, почти повсеместно. "

„И мисля, че част от това се свежда до влизането в експлоатация на Хъбъл точно когато интернет се превръща в нещото, което сега знаем. "

"Това поставя снимките точно пред хората."