Вирусите, за които отдавна се смяташе, че са източник на проблеми, могат да станат наши съюзници във войната срещу супербактериите благодарение на революционни изследвания.

Всички знаем, че от вирусите не трябва да се очаква нищо добро, а последната пандемия беше само потвърждение за това. Но учени от Швейцарското висше техническо училище в Цюрих (STHZ) са открили нов, потенциално мощен начин за използване на вируси за откриване и борба с бактериални инфекции, пише New Atlas.

Говорим за бактериофаги - вируси, които атакуват специфично бактериите. Въпреки че те бяха смятани за обещаващ метод за борба с инфекциите преди повече от сто години, откриването на антибиотици като пеницилина забави тяхното изследване. Въпреки това днес, когато бактериите стават все по-устойчиви на антибиотици, интересът към бактериофагите отново нараства.

Сигурно сте се чудили как бактериофагите идват на помощ на тялото ни? Изследователи от VTSHC и университетската клиника Balgrist са ги използвали за диагностициране и лечение на инфекции на пикочния мехур и пикочните пътища (UTI). Обикновено отнема няколко дни, за да се идентифицират специфичните бактерии, причиняващи UTI (често E. coli, Klebsiella или ентерококи). В резултат на това лекарите понякога предписват антибиотици, без да знаят дали ще бъдат ефективни срещу щама на бактериите на пациента.

Но в това проучване всичко е станало много по-бързо. Учените са модифицирали бактериофагите, така че проблемните бактерии да излъчват светлинни сигнали, когато бъдат атакувани. Чрез инжектиране на тези модифицирани вируси в проба от урина, те успяват да идентифицират виновната бактерия за по-малко от четири часа. Това позволява на лекарите бързо да изберат най-ефективния антибиотик, който не само насърчава възстановяването на пациента, но и намалява риска от развитие на антибиотична резистентност.

След това авторите отново са модифицирали бактериофагите, така че да унищожават по-ефективно бактериите. След като нахлуят в тялото, фагите не само се възпроизвеждат, но също така произвеждат протеини, известни като бактериоцини, които са особено добри в убиването на бактерии, дори устойчиви на екзекуторни вируси.

Това изследване предполага, че бактериофагите могат да се превърнат в ключови играчи в борбата срещу заплахата от разпространение на супербактерии. За разлика от антибиотиците, които убиват както добрите, така и лошите бактерии безразборно, тези вируси са много специфични и са насочени към определени бактерии.

Трябва да се отбележи, че това изследване е на ранен етап и терапията с бактериофаг все още не е намерила широко приложение при хората. Екипът обаче планира скоро да тества новия метод на лечение в клинични изпитания.

Изглежда, че тези малки вируси могат да се превърнат в мощни и ефективни оръжия в борбата ни с бактериалните инфекции.

Превод: GlasNews.bg / Снимка: Live Science