Америка беше лишена от значителни запаси от благородни метали, което накара Франклин да се застъпи за иновативно решение: хартиени пари. Успехът на тази алтернатива обаче зависеше от нейната защита срещу фалшификатори, тъй като присъщата стойност на книжните пари зависеше от тяхната цялост.

Наскоро д-р Хачатур Манукян от университета Нотр Дам и колегите му изследваха повече от 600 банкноти, някои отпечатани на печатната преса на Франклин, докато други бяха направени от негови съвременници или фалшификатори.

Използвайки най-съвременни техники като дифракция на рентгенови лъчи и флуоресценция, спектроскопия на загуба на енергия на електрони, раманова спектроскопия и инфрачервена спектроскопия, изследователите разкриха мистериите, скрити както в хартията, така и в мастилото, пише IFLScience. В допълнение, те откриха кристални пълнители, които Франклин използва в своите бележки, придавайки им изразителни тактилни качества и повишена издръжливост.

Едно особено интригуващо откритие включва използването на пълнител, който отразява светлината под определени ъгли. Тази отличителна черта вероятно е служила като ефективно средство за разграничаване на истинската валута от фалшивите й копия.

Проучването показа, че червената боя на Франклин съдържа следи от живак и сяра, докато синьото мастило е базирано на пруско синьо (Fe4[Fe(CN)6]3). Трябва да се отбележи, че Франклин използва предимно черно мастило и спектроскопският анализ хвърли светлина върху причината за това предпочитание.

Франклин придобива работилница, която произвежда черни багрила чрез изгаряне на растителни масла, но също така находчиво използва естествен графит, който се добива от метаморфни скали. Изглежда, че неговите опоненти не са отчели тази уникална съставка, разчитайки на "костни сажди", получени от пиролизата на костите, което, без да го знаят, е довело до фини несъответствия, които потенциално биха могли да бъдат открити.

Изобретателността на Франклин не се ограничава до мастило; той също интегрира обагрени с индиго сини влакна в хартията, осигурявайки допълнително ниво на изтънченост, което не може да се постигне само със синьо мастило. Интересното е, че тази иновация предшества приписването й на Zenas Marshall Crane, намеквайки за пионерския принос на Франклин.

Трябва да се отбележи, че Франклин започва да проектира банкноти много преди настъпването на Американската революция. Създавайки първата си печатна преса през 1728 г. на 22-годишна възраст, Франклин се опитва да се справи с недостига на златни и сребърни монети. По време на кариерата си той отпечатва невероятните 2,5 милиона банкноти за колониите в Пенсилвания и съседните региони, като разпространява оборудване и технологии на печатници по целия свят.

Една от най-влиятелните техники на Франклин е вдъхновена от сложните структури на вените, открити от Леонардо да Винчи в листата на растенията. Франклин майсторски адаптира тази концепция към процеса на печат, надминавайки постиженията на своите предшественици.

По време на Американската революция Франклин, в сътрудничество с Джон Адамс, организира печатането на пари, обвързани със стойността на испано-американския долар, което осигурява критично финансиране за армията. Това начинание се изправи пред страхотен противник: не само обикновени престъпници, които се стремят да възпроизведат валутата, но и цялата мощ на най-могъщата нация в света. Британците бомбардираха колониите със сметки, много подобни на тези на Франклин, правейки успеха на революцията зависим от неспособността на британците да фалшифицират дискретни копия.

Въпреки провала на британците в това начинание, идеята за подкопаване на икономиката чрез фалшифициране на пари оцелява и се повтаря в следващите войни. Въпреки това, изобретателността на Франклин остава ненадмината, оставяйки в наследство новаторски дизайн на банкноти, които завинаги ще променят хода на американската история.

Превод: GlasNews