Не всяко удоволствие трябва да струва много пари. С нарастването на разходите за живот в цяла Европа, все повече летовници са избирали къмпингуване, вместо да плащат за хотели това лято, сочат последните данни. Но една тенденция, която се появява на фона на пандемията, и преобръща туристическия модел, е градинското къмпингуване или "gamping" .

За цени, които обикновено са несравнимо по-ниски от къмпингите, и за места, които са мното по-лични, уединени и по-близо до природата, голям брой туристи плащат, за да останат в нечия градина или поле.

В повечето разполагат със спартански условия - външна тоалетна и евентуално нещо наподобяващо барбекю е лукс. Други са просто в полето на фермер. Може да им липсват услугите на традиционен къмпинг, но ентусиастите твърдят, че така се доближават до природата и местната култура.

По време на пандемията, когато хотелите и къмпингите бяха затворени и мнозина не можеха да пътуват твърде далеч от домовете си, нетипичните условия позволиха на някои да избират удобни кратки почивки. През 2022 г., на фона на другата пандемия - непосилно високите разходи за живот, се роди друга алтернатива за къмпингуващите - почивка на около половината от цената на традиционното къмпингуване.

От Campspace, базирана в Нидерландия онлайн платформа, коментират пред Euronews, че тяхната компания за резервации на нетипични преживявания, е нараснала с около 300 процента през 2021 г. в сравнение с 2020 г. Те очакват подобен темп на растеж и за 2022 г. Словения регистрира най-голямо увеличение на престоите на открито (76%), следвана от Австрия (32%) и Белгия (25%). Региони, в които къмпингуването винаги е било популярно забавление, като Холандия, Германия и Обединеното кралство, също показват увеличение на престоите на открито.

И във Франция отчитат ръст. През 2021 г. са регистрирани

160 000 нощувки, а до края на тази се очакват между 250 000 и 300 000. За разлика от повечето традиционни къмпинги, които са склонни да затварят след пиковите месеци на лятото, "игрите" са целогодишни.

 Но какво предлага "Gamping"?

 Ако притежавате парче земя, обикновено с основни удобства, тоест ток и вода, вече сте в играта. Можете да го отдавате под наем, поне за няколко нощи. Но обявите в платформите за този тип почивки са също и за онези, които дават под наем своите юрти или каравани. Предлагат се още ферми и къщи на дървета.

Или казано иначе, къмпингуването не е в традиционните къмпинги.

Цената, естествено, е една не по-малка атракция. Средната на нощувка за двама души в частна градина във Франция, включително с услугите, е 12,50 евро, пише dir.bg. Това е половината от цената на обикновен къмпинг. Още една справка - хотелска стая във Франция на вечер ще ви струва средно 85 евро. Цените за нощувка в обикновен къмпинг през пиковия сезон варират в Европа.

За двама възрастни, терен, електричество и местни данъци цените са около 36 евро в Швейцария и Италия, и почти 25 евро във Великобритания и Франция, по данни от 2019 г. Цените стават по-ниски колкото по на изток отивате. Средната цена за нощувка в къмпинг в Чехия и Полша е била около 16 евро.

 Но "gamping" е много повече от спестяване на пари

 "Основната разлика между градинския къмпинг и традиционните къмпинги е, че нашите гости могат да поддържат устойчиви отношения с домакините, могат да получат съвет относно дейностите в района и понякога дори да споделят храна", казват от Campspace.

Това е много по-лично и "забавено" изживяване от това на големите къмпинги, които често са пренаселени и работят повече с бизнес, отколкото с гостоприемство.

Никой наистина не знае кога започва играта. Концепцията съществува от незапомнени времена. През миналите векове не е било необичайно хората да позволяват на своенравен пътешественик да спи безплатно на тяхната земя за една нощ.

В съвременен прочит и адаптация, за инициатор на движението често се смята Лиополд, френски предприемач, който през 2013 г. основава платформата Gamping.fr първият уебсайт, който предлага нетрадиционно изживяване на туристите.

Проучване, публикувано през април, установява, че 81% от пътуващите искат да отседнат на места, които следват устойчиви практики. Около 73% търсят автентичното изживяване, което предлага местната култура. Близо една четвърт (23%) искат да пътуват до по-близка дестинация, за да намалят въглеродния си отпечатък.

"Тъй като хората осъзнават все повече нашата климатична криза, нашите летища стават все по-хаотични и човешкото взаимодействие става още по-трудно за постигане, ние смятаме, че "играта" ще става все по-популярна", обясняват от Campspace, които са фокусирани повече върху социалната, отколкото върху бизнес страната на новата тенденция.

 "Бавното пътуване", както и дивото къмпингуване, стават все по-популярни. Макар все още да е забранено в много страни, дивото все повече си пробива път като алтернатива.

От създаването си през 2020 г. платфорамата вече има 4200 обяви за градини и малко над 30 000 потребители, обработени са повече от 54 000 заявки за престой.