Скок в цените се отчита в Европа за някои полети за Великден. Някои са с поне 300 евро нагоре, като така се доближават до стойността на тези за презокеанските полети. Авиокомпаниите сигурно са полудели. С тези думи накратко може да се опише сега пътуването със самолет.

Справка в търсачките за билети показва за периода 13-18 април, когато са великденските празници, цените например от Лондон до София са между 107 до 533 евро отиване и връщане. А дори и при нискотарифните превозвачи вече ги няма билетите за по 10 евро, сега най-евтините вече са двойно по-скъпи. За това всъщност предупреди още през миналата година шефът на “Райън еър” Майкъл О’Лиъри. От София до Виена например за средата на юни цената за билет отиване и връщане с нискотарифен превозвач е 150 лева, ако се купи още сега. При традиционните компании цената е двойто по-висока.

След свалянето на пандемичните ограничения цените упорито вървят нагоре

Грешка на турист на вечеря му струва повече от цялата ваканция

- в глобален мащаб самолетните билети са се качили с 25%. Александър Богоявленски - пилот и авиационен анализатор, казва, че поскъпването варира според пазара, средното увеличение е 10-15 на сто, Според него в Азия и САЩ могат да се намерят билети с цени от 2019 г., докато в Европа това е трудно. Онагледява го с 400-500 евро за САЩ и сравнява с 400 евро на нискотарифна авиокомпания до Лисабон.

Причина за скъпите билети - хората отново пътуват, но летища и авиокомпании се оказаха неподготвени, с малко персонал и самолети, за да посрещнат трафика. Достатъчно е да си припомним хаоса по летищата през миналото лято, отмяната на хиляди полети и над 220 000 куфари и чанти, които не стигнаха едновременно със собствениците си, а се подхвърляха по летищата на Европа и Северна Америка.

Това става причина пътниците да се преориентират към пътуване в бизнес класа. Христина Тихчева, която от години наблюдава пазара, казва, че при полет до Ню Йорк половината от хората са пътували в бизнес класа. А в полет от София до Лондон с “Бритиш еъруейз” бизнес салонът е бил пълен и в двете посоки.

Явно там цените се изравняват с тези в икономичната класа, където често се налага да се доплаща за храна и допълнителен багаж.

При пълен самолет от София до Лондон например, ако цената за икономичната класа за двете посоки е 600 лв., бизнес седалката струва 800 лв. При по-празен курс, ако цената в общия салон е 500 лв., бизнес класата си остава 800 лв, пише "24 часа".

Мед започна да тече по стените. Къща се превърна в огромен кошер


Авиокомпаниите преструктурират салоните, в бизнес класата се забелязва делене на нива - от първо до четвърто.

Полетите от и до България, най-вече до София, са “превзети” от нискобюджетните компании

Христо Тодоров, изпълнителен директор на “България ер”, каза, че делът им на българския пазар минава 50%. Според него те държат по-ниски цени от традиционните превозвачи, но 40% от стойността на пътуването са допълнителни услуги - багаж, кетъринг и други.

В бурен растеж се оказват турските авиолинии. Тихчева казва, че са станали по-силни от “Луфтханза”, с повече дестинации. Войната в Украйна е дала тласък на тази авиокомпания, тъй като целият трафик от Азия и Близкия изток минава през Истанбул.

Самолетните билети надали ще поевтинеят скоро, защото идват и изискванията на Зелената сделка в Европа, при която купуването на емисии вдига цената на билета поне с 10%.

Още една редовна авиолиния тръгва от летище Пловдив

Пред “Блумбърг” шефът на “Луфтханза” Карстен Шпор заявява, че компанията няма намерение да увеличава капацитета. Но изказването на директора на “Юнайтед еърлайнс” Скот Кърби може да е обобщение на ситуацията - авиокомпаниите са настроени за високи маржове на печалби и това е “възможност, която се случва само веднъж в историята на индустрията”.

Йовко Йоцев - пилот и главен секретар на Асоциацията на българските авиокомпании, все пак внася известно успокоение. Според него търсенето на пазара ще доведе до наемане на нови самолети, до увеличаване на капацитета и нормализиране на цените.

За поскъпването принос имат и скъпите горива, части и техническо обслужване. затвореното въздушно пространство заради войната в Украйна.

Другата тенденция е ценовото сближаване на нискотарифните компании с тези по редовните линии. На близки разстояния и при традиционните превозвачи няма кетъринг, за запазено място се плаща, както и за повече багаж. Таксата през океана към САЩ и Канада например стига и до 110 евро. Богоявленски посочва, че в полет до Канада не се е предлагала храна.

В миналото останаха екстри като овлажнени кърпи за ръцете, топла храна и напитки, които стюардесите да предлагат по няколко пъти.